Kinderopvang ’t Zandkasteel locatie Zandpaleis Versie februari 2023 Index
1. Inleiding
2. Pedagogische doelstelling
3.Uitgangspunten; - 3.1 Visie op ontwikkeling - 3.2 Visie op opvoeding
4. Pedagogische vuistregels; Verantwoorde dagopvang - 4.1 Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen - 4.2 Het bevorderen van de persoonlijke competentie van kinderen - 4.3 Het bevorderen van de sociale competentie van kinderen - 4.4 De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen
5. Pedagogisch handelen - 5.1 Sociale ontwikkeling - 5.1.1 Zelfredzaamheid - 5.1.2 Conflictsituaties - 5.1.3. Straf en beloning - 5.2 Emotionele ontwikkeling - 5.2.1 Hechten - 5.2.2 Omgaan met verdriet en blijdschap - 5.2.3 Afscheid nemen - 5.2.4 Wennen - 5.3 Lichamelijke ontwikkeling - 5.3.1 Motoriek - 5.3.2 Zindelijkheid - 5.3.3 Seksuele voorlichting - 5.4 Verstandelijke ontwikkeling - 5.4.1 Omgaan met eigen kunnen - 5.4.2 Normen en waarden - 5.4.3 Taalontwikkeling en spraakontwikkeling - 5.4.4 Muzikale ontwikkeling - 5.4.5 Eigen initiatief en keuzes - 5.4.6 Eigen identiteit - 5.5 Hygiëne - 5.5 a HACCP - 5.6 Voorschoolse educatie Uk en Puk
17. Kindvolgsysteem Doen, praten, bewegen en rekenen van de CED groep
18. Achterwachtregeling
19. GGD Inspectie
20. Veiligheid en gezondheid beleid
1. Inleiding Voor u ligt het pedagogisch beleidsplan van locatie 't Zandpaleis. Wij zullen dit beleidsplan gebruiken bij ons dagelijks handelen in het kinderdagverblijf. Waar t Zandkasteel geschreven staat kunt u dit lezen als t Zandpaleis. Als er wordt gesproken over ouders, bedoelen wij ouders/ verzorgers.
2.Ons pedagogische doelstelling locatie ''t Zandpaleis Ons pedagogisch hoofddoel staat bij ons op nummer één. Dat houdt in dat we kinderen in de leeftijd van twee tot vier jaar op zullen vangen in een liefdevolle, warme, veilige en ook leerzame omgeving.
We werken op een professionele manier met goed geschoolde leidsters. De pedagogisch medewerkers nemen de verzorging van de ouders over, en doen dit met veel liefde en plezier. De pedagogisch medewerkers zorgen er zo voor dat de ouders hun kind met een gerust en veilig gevoel achter kunnen laten. De pedagogisch medewerkers proberen een zo veilig mogelijke ruimte te creëren waarin de kinderen zich prettig voelen en waarin ze zichzelf kunnen zijn. Daarnaast willen we er met z’n allen voor zorgen dat er altijd vertrouwde gezichten zijn zodat de kinderen altijd op iemand terug kunnen vallen. We vinden het belangrijk dat we ten alle tijden respect voor elkaar tonen.
3. Uitgangspunten 3.1 Visie op de ontwikkeling van kinderen Kinderen willen graag serieus genomen worden, ze willen gerespecteerd en geaccepteerd worden. Ieder kind moet zich op zijn eigen manier en tempo kunnen ontwikkelen. Zo is ieder kind uniek en moet de kans krijgen om zijn eigen mogelijkheden en ‘kunnen’ te ontdekken. Wij als pedagogisch medewerkers van KDV t Zandkasteel willen de kinderen graag ondersteunen en begeleiden. We willen veel aandacht schenken aan het met elkaar omgaan, samenspelen maar ook vooral aan het individuele spel. Een kind mag zich ook eens terug trekken als hij dat wil, en de mogelijkheid hebben om even op zichzelf te zijn.
3.2 Visie op het opvoeden Als pedagogisch medewerkers vinden wij het belangrijk dat we een warme, veilige, vertrouwde en geborgen ruimte kunnen bieden. Er moet aandacht zijn voor ieder kind en we willen graag dat ieder kind zich veilig en geborgen voelt. Wij nemen een deel van de opvoeding en verantwoordelijkheid over van de ouders waarbij we natuurlijk altijd openstaan voor de meningen en adviezen van de ouders. We willen er voor zorgen dat de thuissituaties zoveel mogelijk terugkomen op het kinderdagverblijf, zodat de kinderen zich echt thuis gaan voelen bij ons. Rust, regelmaat en reinheid vinden wij belangrijk.
4. De pedagogische vuistregels van ‘t Zandkasteel. De pedagogische vuistregels van KDV 't Zandkasteel zijn omschreven via "Verantwoorde dagopvang" . Het realiseren van het pedagogische hoofddoel en het uitwerken hiervan wordt hieronder toegelicht door middel van de volgende vuistregels. Ons pedagogisch plan moet terug te vinden zijn in het handelen op ‘t Zandkasteel. D.m.v. deze vuistregels weet iedereen waar hij/zij aan toe is, dat geldt dus voor kind , ouder en de medewerkers van ‘t Zandkasteel.
4.1 Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen. Ieder kind is verschillend, we respecteren het kind zoals hij of zij is. We staan open voor de speelwijze, gedachtegang enz. Je mag het niet eens zijn met een bepaald gedrag of houding, maar je vertelt het kind dan wel altijd waarom je het er niet mee eens bent. Zo verantwoord je je gevoel aan het kind en aan je zelf (denk aan het geven van uitleg en grenzen op een bepaald gedrag). Kinderen mogen zelf keuzes maken binnen aanvaardbare grenzen. Ook positieve gedragingen worden benoemd, zo laat je aan het kind zien dat je bepaald gedrag prijst. Dit kun je benoemen of dit uiten in een gebaar of aanraking. We zullen het kind altijd serieus nemen, we gaan uit van het aard van het beestje. We staan open voor het kunnen en niet kunnen van het kind. Daarbij houden we rekening met het tempo en het niveau van de ontwikkeling van het kind. We werken kindvolgend, en door een sensitief responsieve manier van werken voelt het kind zich gezien en zal zich veilig voelen bij de pedagogisch medewerker. Veilig voelen draagt bij aan ontwikkeling. Het werken met vaste leidsters draagt ook bij aan het veilig voelen van ouder en kind.
4.2 Het bevorderen van de persoonlijke competenties van kinderen. Als kinderen gewend zijn op de dagopvang en zich veilig voelen kunnen zij zich ontwikkelen. We dagen de kinderen uit in hun ontwikkeling. Door verschillende spelmaterialen en gebruik van Uk&PUk worden verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Bijv. buitenspelen, balspel, tekenen stimuleren de motorische ontwikkeling. Cognitief wordt gestimuleerd door puzzelen, rollenspellen in het speelkeukentje, interactie met Puk. Creatieve ontwikkeling stimuleren we door het aanbieden van open eindmaterialen, knutselen, voorlezen en het verhaal naspelen. Taal wordt gestimuleerd door voorlezen, praten en uitleggen, zingen en en de thema's van Uk&PUk. Rekening houdend met de interesses en ontwikkelingsfase van het kind worden activiteiten aangeboden, we werken op een kindvolgende manier. We stimuleren de zelfstandigheid van kinderen, bijv. het zelfstandig eten en drinken, zodra kinderen aan tafel kunnen zitten en het leren van je jas aantrekken, zindelijkheid bevorderen etc. Zo groeien kinderen mee in de fases van ontwikkeling, bijv van babygroep naar peutergroep naar bso.
4.3 Het bevorderen van de sociale competenties van kinderen. Kinderen leren van spelen met andere kinderen. De rol van de leidsters is cruciaal; zij werkt kindvolgend, is in nabijheid van de kinderen en speelt mee , geeft het goede voorbeeld in sociale vaardigheden. Zij begeleidt de sociale interactie waar nodig is; bijv. Mees wil jij de pop aan Cato geven? Zij benoemt gevoelens bij de uitleg; bijv. Ik zie dat je boos bent op Ben, jij wilde ook met de auto. ( intentie benoemen)
4.4 De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen, dat betekent niet elkaar pijn doen, fysiek of pesten. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we dieren nooit pijn en respecteren we de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de algemeen aanvaarde waarden en normen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid. De pedagogisch medewerkers begeleid de kinderen en geeft het goede voorbeeld, zij legt uit wat het gewenste gedrag is en waarom.
5.Het pedagogisch handelen Hoe handelen we in bepaalde situaties op ‘t Zandkasteel? We vinden het belangrijk dat je een kind respecteert en behandeld als een klein mensje met een eigen wil, verschillende emoties en ook met verschillende lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden. We willen hier dan ook zo goed mogelijk naar handelen. We zullen hieronder een aantal zaken uitleggen, zoals; hechten, een eigen identiteit, sociale ontwikkelingen, straffen en belonen, emoties, weerbaarheid, zelfredzaamheid, zelfstandigheid, zindelijkheid, taalontwikkeling, verstandelijke- en motorische ontwikkeling en creativiteit. We zullen de kinderen benaderen als kleine mensen met verschillende wensen, behoefte en benodigdheden. We beschouwen ieder kind als uniek, We schenken veel aandacht aan de ontwikkeling van een eigen identiteit en daarbij komen de volgende zaken aan de orde:
5.1 Sociale ontwikkeling. 5.1.1 Zelfredzaamheid We vinden het belangrijk dat de kinderen een zelfredzaamheid bereiken die past bij het niveau van hun ontwikkeling. Wij zullen dit dan ook zeker stimuleren waar nodig. Immer zelfstandigheid maakt de kinderen weerbaar. Hun wereld wordt breder en zo krijgen ze meer mogelijkheden. We stimuleren zaken zoals het zindelijk worden en opdrachtjes uitvoeren, zelfstandig eten en drinken, opruimen van speelgoed en ga zo maar door. Natuurlijk stemmen de leidsters hun hulpvaardigheid hierop af en geven, wanneer positief gehandeld wordt complimentjes. Een groot voordeel van het werken met groepen kinderen is dat de kinderen spelenderwijs van elkaar leren. Ze leren samen te spelen, te leren, te delen, te communiceren, te luisteren naar elkaar, elkaar te helpen en om gezamenlijk aan activiteiten deel te nemen, bijvoorbeeld samen een puzzel te maken of met elkaar aan tafel te eten.
5.1.2 Conflictsituaties Soms ontstaan er conflicten tussen mensen en zo kan het gebeuren dat dit ook op de groep gebeurd. We proberen de kinderen dan om voor zichzelf op te komen en het conflict niet uit de weg te gaan. Omgaan met conflicten is ook weer een sociale vaardigheid en zo leert het kind dat je vaak een oplossing kunt vinden voor het conflict. We zullen de kinderen leren hoe je kunt praten met elkaar (tijdens een ruzie over een speeltje bijv.) en we zullen het kind eerst zelf laten proberen of hij of zij het conflict zelf kan oplossen. Daarbij houden wij als leidsters natuurlijk wel een oogje in het zeil en zullen wij ingrijpen wanneer een ruzie gevaar oplevert, bijv. met z’n tweeën tegelijk van de glijbaan af willen.
5.1.3 Straf en beloning. Ieder kind krijgt wel eens te maken met het verleggen van zijn of haar grenzen en daarbij komen straf en beloning om de hoek kijken. Om die grenzen uit te proberen gaan ze opzoek naar die grenzen. Binnen bepaalde grenzen heeft het kind alle vrijheid om zich te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Bepaald gedrag dat de grenzen overschrijdt en storend is voor de andere kinderen en de sfeer op de groep zullen wij corrigeren. Dat corrigeren begint met een waarschuwing en helpen het kind zo te herinneren aan de grenzen. We zullen het kind ten alle tijden uitleggen waarom zijn of haar gedrag niet getolereerd kan worden. Bepaald storend gedrag kan ook worden genegeerd, bijv. als het kind steeds maar de aandacht vraagt. Vaak wil dit ook helpen. Als de waarschuwingen d.m.v. het verheffen van de stem, lichaamstaal, negeren, niet helpt zullen wij het kind even apart nemen en het nog eens duidelijk en op een rustige manier (dus even weg van de groep) uitleggen. Het kind komt even tot zichzelf. D.m.v. het geven van een compliment, een knuffel, een kus of een aai belonen wij een kind op bepaald goed gedrag. Bijv. als een kind geholpen heeft met een klein klusje of als een kind zichzelf aankleedt geven wij het kind een compliment en door belonen stimuleren wij het kind om dingen zelf te gaan doen. Op KDV t Zandkasteel houden wij de opvoedprincipes aan van Positief Opvoeden.
5.2 Emotionele ontwikkeling 5.2.1 Hechten Wij willen ervoor zorgen dat het kind iedere keer dat hij komt spelen 2 of 3 vaste gezichten per dag heeft. Zo zorgen wij ervoor dat de gezichten vertrouwd raken en het kind zich veilig voelt en weet op wie hij of zij kan bouwen. Hij weet welke reactie hij bij welke pedagogisch medewerker kan verwachten en het kind zal zich aan de leidsters gaan hechten. Veel kinderen ontwikkelen op een bepaalde leeftijd (meestal rond de 8 á 9 maanden) voorkeur voor de personen die hun het meest het gevoel van geborgenheid en veiligheid geven. Een kind hecht zich dus aan deze persoon of personen. Daarom willen we ten alle tijden er voor zorgen dat de kinderen altijd vaste en vertrouwde gezichten om zich heen hebben, die voor hen zorgt en met hun speelt.
5.2.2 Omgaan met verdriet en blijdschap We geven ieder kind de kans om te laten zien dat ze of juist heel blij zijn of juist verdrietig. Als een kind verdrietig is nemen we dat serieus en proberen het verdriet of de angst een beetje weg te nemen. Wij troosten het kind door bijv. op schoot te nemen, te knuffelen en een veilig gevoel te geven. Wij laten merken dat een kind best eens verdrietig of boos mag zijn en mag huilen. Sommige kinderen trekken zich juist heel erg terug als ze bang of verdrietig zijn. Daar hebben we alle respect voor, maar wij houden het kind wel goed in de gaten. Wij blijven proberen om contact te maken met het kind. Wij zullen proberen om het kind zoveel mogelijk op zijn of haar gemak te stellen. Dit kan ook bijv. zijn om even aandacht te schenken aan het kind apart van de groep. Even helpen in de keuken bijvoorbeeld of een speen of knuffel te geven die ze van thuis hebben meegebracht.
5.2.3 Afscheid nemen Wij willen de kinderen de tijd geven om afscheid van hun ouders te nemen. De kinderen zwaaien papa of mama of iemand anders die hem of haar die dag brengt altijd samen met een van de aanwezige leidsters uit. Dit wordt iedere keer een vast ritueel als ze komen spelen en zo weten ze gelijk dat hun ouder gaan werken/studeren en later die dag weer komen. De leidsters vertellen tijdens het uitzwaaien dan ook dat papa of mama gaat werken en dan straks weer terug komt. Soms werkt het in het begin averechts en begint het kind extra te huilen als we bij het raam gaan zwaaien. Meestal is dat een paar keer en daarna weten de kinderen dat hun papa of mama later weer komen. Ook komt het voor dat het kind zo lekker aan het spelen is dat in overleg met de ouder wordt besloten om het kind te laten spelen en op de groep een knuffel of kus krijgt, want vaak zijn de kinderen zo in het spel verdiept dat ze juist boos of verdrietig worden als ze bij het raam gaan zwaaien.
5.2.4 Wennen Als het kind voor het eerst komt kijken/spelen bij 't Zandkasteel is het de bedoeling dat een van de ouders die ochtend/middag meekomt. We kiezen er bewust voor om het kind eerst een half dagje te laten wennen. U kunt er natuurlijk altijd voor kiezen dat wanneer u uw kind komt inschrijven u uw kind ook gelijk even mee neemt. Zo kan u kind alvast een kijkje nemen op de groep, al is het maar een uurtje zo krijgen jullie beide alvast een korte kleine indruk. Er wordt dan een afspraak gemaakt voor de daadwerkelijke datum waarop uw kind komt oefenen. Wij gaan ervan uit dat 1 of 2 ochtend(jes) of middag(jes) voldoende zijn om “ in te komen”, we spreken dit in overleg met de u (de ouders/verzorgers) af. U kind mag zoals eerder gezegd altijd iets van huis meebrengen, zodat het kind even kan knuffelen als hij daar behoefte aan heeft of als hij heel verdrietig is. Vaak werkt dit erg goed om te troosten. We zullen er zoveel mogelijk voor proberen te zorgen dat tijdens de wenperiode er steeds een van dezelfde pedagogisch medewerkers op de groep aanwezig zal zijn, zodat het kind daar alvast op kan bouwen. Kinderen die naar een volgende stamgroep gaan zullen samen met de pedagogisch medewerker/mentor een kijkje nemen op de volgende groep, dit wordt met ouders vooraf overlegd. Vervolgens wordt met ouders een wenochtend/middag afgesproken op de volgende groep. Hierbij hoeven ouders niet aanwezig te zijn. Wanneer ouders dit wel wensen kunnen zij dit aangeven bij de pedagogisch medewerkers/mentor.
5.3 Lichamelijke ontwikkeling 5.3.1 Motoriek We willen de motorische ontwikkeling en mogelijkheden van het kind zo goed mogelijk begeleiden en stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek. We knutselen veel, zoals plakken, knippen, tekenen enz. Met de allerkleinste gaan we bijv. een keer aan de slag met vingerverf en langzamerhand gaan ze verder met kwasten en er vinden bijna dagelijks activiteiten plaats met kleurplaten.
5.3.2 Zindelijkheid. De oudere kinderen die al zelfstandig naar de wc kunnen, zijn natuurlijk vrij om te gaan wanneer ze moeten. De kinderen die nog niet aan een potje of de wc toe zijn zullen we nooit dwingen. Zodra de ouders aangeven dat ze thuis bezig zijn met zindelijkheidstraining zullen wij uiteraard ook met uw kind gaan oefenen. Ook als we merken dat uw kind heel nieuwsgierig is en graag op het potje of de wc wil gaan zitten zullen wij dit zeker stimuleren. Wij willen ervoor zorgen dat uw kind (als hij of zij daar de behoefte aan heeft) het potje of de wc ervaart. Dit doen wij o.a. door de kinderen met elkaar naar de wc’s te laten gaan, dus als we na het fruit eten bijvoorbeeld schone luiers aan de allerjongste geven dat gaan er altijd ook wel wat grotere kinderen mee die al hun plasje op het potje of de wc doen, de iets jongere kinderen zien dit en zo worden zij vaak nieuwsgierig en vaak is het dan zo dat ze ook wel eens op t potje of de wc willen gaan zitten. De kinderen geven zelf aan of ze het willen proberen en ze zullen nooit worden gedwongen hooguit gestimuleerd.
5.3.3 Seksuele voorlichting Al vaak op hele jonge leeftijd komen er bij kinderen vragen op over de bloemetjes en de bijtjes. Vaak zijn deze vragen ook al bij de ouders een onderwerp van gesprek geweest, en daarom willen wij er wel voor zorgen dat de antwoorden van de ouders en onze leidsters op één lijn liggen. Zelf zijn wij er wel voor dat als er vragen komen er een duidelijk antwoord gegeven wordt, die op een kinderlijke manier wel de waarheid verteld. Wij gaan hier natuurlijk niet verder op in en het moet voor het kind verder wel te begrijpen blijven.
5.4 Verstandelijke Ontwikkeling
5.4.1 Omgaan met eigen kunnen Wij willen een speel/leefomgeving creëren die voor kinderen veilig, warm maar ook leerzaam is. Er moet voor een kind genoeg te doen zijn en daarom bieden wij ook genoeg speelgoed/materialen dat afgestemd is voor verschillende leeftijdsgroepen en daarom ook op verschillende verstandelijke ontwikkelingen. Immers, het ene kind van 2 jaar heeft soms nog niet dezelfde verstandelijke ontwikkeling als de andere 2 jarige. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor het aanbieden van verschillende speelmaterialen, maar ook voor het zingen van liedjes, samen lezen, voorlezen van boekjes, kleuren, puzzelen en spelletjes doen en ga zo maar door. Van al deze activiteiten leren de kinderen heel veel. Zo kunnen ze vaak al heel snel meezingen met liedjes, door herhalen.
5.4.2 Normen en waarden We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen. We gaan voorzichtig om met elkaars eigendommen ( iets dat van thuis is meegenomen bijv.) Elkaar pijn doen, fysiek of pesten zullen wij ook niet tolereren. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we onze dieren nooit pijn en respecteren we de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgesprongen met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de waarden en normen en iedereen hanteert die vaak weer anders, maar we vinden het belangrijk om met elkaar op één lijn te komen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid.
5.4.3 Taal en spraakontwikkeling We besteden veel aandacht aan de ontwikkeling van de taal, dit doen we onder andere door middel van kringgesprekken, liedjes zingen, voorlezen en samen lezen van boekjes en verschillende spelletjes zowel individueel als met de groep. Taalgebruik is de basis om goed te kunnen communiceren. Als kinderen goed hun emoties en behoeften onder woorden kunnen brengen, kunnen wij hen beter begrijpen en helpen. We zullen het kind stimuleren te zeggen wat hij bedoelt, als een kind iets aanwijst zonder daarbij te vragen wat hij bedoelt. Bij de allerkleinste besteden wij aandacht aan deze ontwikkeling door middel van boekjes met plaatjes te laten zien, maken geluidjes en praten en knuffelen tijdens het verschonen. We benoemen dan wat we doen; “Zo en nu even een schone luier om doen, en huppekee even over je beentjes omhoog.” “Wat ben je toch lief.” Enzovoort. Ook benoemen we vaak de verschillende lichaamsdelen … voetjes, handjes en raken deze dan even zacht aan. Als een kind kindertaal gebruikt nemen we dat niet over, maar reageren / antwoorden in de juiste taal. Bijv. “Ik heb gehelpt.” Dan antwoorden wij ; ‘Ja je hebt heel goed geholpen.” Allochtone kinderen laten we wat vaker woordjes nazeggen als zij nog problemen hebben met de Nederlandse taal, we doen dit op een speelse manier, herhalen en goed articuleren is dan belangrijk.
De voertaal op KDV ‘t Zandkasteel is Nederlands, maar als een kindje tweetalig wordt opgevoed thuis is dat geen probleem. Alle pedagogisch medewerkers spreken behoorlijk Engels, sommige Duits, Frans en Spaans.
5.4.4 Muzikale ontwikkeling We vinden het erg leuk en belangrijk dat kinderen in aanraking komen met muziek. Muziek schept vaak een bepaalde leer. We vinden het niet nodig om uw kind een muzikale vaardigheid te leren, maar we brengen het als een soort kennismaking met muziek. Samen zingen we liedjes, uit een boek of met de cd. Ook vinden we het leuk als het kind muziek meebrengt van thuis. Vaak zingen we liedjes die aansluiten bij een bepaalde periode, bijv. sinterklaas, kerst etc. Ook laten we de kinderen kennismaken met muziekinstrumenten zoals bijv. sambaballen, trommels, toeters etc. Wanneer een kind zijn of haar verjaardag viert gebruiken we meestal de muziekinstrumenten. We vinden dat kinderen al actief meedoen als ze klappen, meewiegen. Ze hoeven niet altijd uitbundig mee te zingen, want luisteren is net zo belangrijk.
5.4.5 Eigen initiatief en keuzes We vinden het belangrijk om aandacht te schenken aan het nemen van initiatief en keuzes. Het ontwikkelt de zelfstandigheid en individualiteit. De kinderen leren dat ze een eigen mening hebben en daar mogen ze voor uitkomen. Het kind leert zichzelf beter kennen en we vinden dat een kind best eens fouten mag maken, want daar leert hij of zij van. Als een kind bijv. een puzzel wilt maken dat boven zijn niveau is, laten het kind dit toch proberen. We helpen het kind eventueel en moedigen hem of haar aan. We kunnen de puzzel samen maken en anders zoeken we een iets makkelijkere puzzel, zodat zijn vertrouwen in zichzelf blijft.
5.4.6 Een eigen identiteit. Een kind wordt geboren met een eigen karakter en een eigen wil, het is een klein mensje met een eigen identiteit. Ze ontwikkelen zichzelf razend snel, en wij als leidsters willen er voor zorgen dat het kind aan deze ontwikkeling kan ‘werken’. Al lerend en spelend stimuleren wij in het gedrag van het kind. Zo vinden ze het vaak plezierig om een keer de grote jongen of meid uit hangen, denk bijvoorbeeld aan dat ze uit een grote beker kunnen drinken i.p.v. de tuitbeker, of dat ze een keer een van de leidsters mogen helpen met een karweitje. Maar kinderen vinden het soms ook juist heel prettig als ze een keer ‘klein’ mogen zijn, denk dan bijvoorbeeld aan het helpen bij het aankleden of weer een keer drinken uit de tuitbeker i.p.v. de grote beker, of even heerlijk knuffelen op schoot met je duim in je mond (of speen).
5.5 Hygiëne en veiligheid De hygiëne en veiligheid van ‘t Zandkasteel zijn in overeenstemming met de eisen die door de wet Kinderopvang en de brandweer worden gesteld. Ten allen tijden zijn er leidsters in het kindercentrum aanwezig die geschoold zijn en in het bezit zijn van een diploma (kinder)EHBO en een diploma bedrijfshulpverlening. Bij ‘t Zandkasteel wordt gebruik gemaakt van een ontruimingsplan dat zeker 2 keer per jaar of meerdere malen wordt herhaald. Ook werken we met een schoonmaakrooster, deze is ter inzage voor de leidsters wat, waar en wanneer is schoongemaakt. Ook de GGD controleert deze lijsten. Als ouder mag u altijd deze lijsten inkijken. We vinden het ook belangrijk dat de leidsters, maar ook eventuele stagiaires er fris en verzorgd uitzien. Immers zijn we een voorbeeld voor de kinderen. Maar ook vinden we het belangrijk dat kinderen eens lekker vies mogen worden en mogen knoeien ( met bijv. zand en water). We willen u dan aanraden kleding bij uw kind aan te doen dat tegen een stootje kan en waarvan het niet erg is als er een vlekje op komt.
5.5 a Voedsel bereiding We werken op t Zandkasteel met een protocol voedsel bereiding volgen de richtlijnen van het RIVM. Hierin staan de HACCP normen beschreven.
5.6 Voorschoolse Educatie Uk en Puk is een totaal programma voor kinderen vanaf 0 jaar. De doelstellingen zijn gericht op de basis leggen van taalvaardigheid, sociaal communicatieve vaardigheden en ontluikende rekenontwikkeling. Uk&Puk bestaat uit thema’s met bijbehorende activiteiten. De kinderen bieden we spelenderwijs voorschoolse educatie. Puk is een lieve zachte pop en een vriendje voor de kinderen en hij maakt hetzelfde mee tijdens een dag op 't Zandkasteel . De leidsters zijn Uk en Puk gecertificeerd. We werken volgens een opleiding en scholingsplan. Uk en Puk is op alle groepen aanwezig en er wordt gewerkt middels een weekplanning aan de hand van een van de 12 thema's van Uk en Puk. Op de groepen is tijdens het werken met de thema's duidelijk zichtbaar welk thema er op dat moment aan bod is. Voor de thema's worden extra materialen aangeschaft welke als ondersteuning van het thema aangeboden kan worden bijv; bij het thema eet smakelijk zijn er extra pannen, borden , menu kaarten aanwezig , bij het thema oef wat warm hebben we materiaal wat past bij de zomer. Ook wordt er tijdens het thema hatsjoe gebruik gemaakt van pleisters , verband ed. dit is dan aanwezig op de groep.
De ruimtes zijn zo ingericht dat de kinderen kunnen kiezen in welke hoek zij willen spelen, zo is er een huishoek , een autohoek, een relax hoek en een hoek waar de kinderen zelf een puzzeltje kunnen pakken, een knutsel kunnen maken of een kleurplaat.
Het materiaal op de groep is geschikt voor kinderen in de leeftijd van 2-4 jaar. De materialen zijn met zorg uitgekozen om de ontwikkeling van de kinderen te stimuleren. Zo kun je denken aan puzzels in verschillende moeilijkheidsgraad, materiaal om de rekenprikkels en taal te stimuleren. Maar ook speelgoed wat het samenspel en de sociale emotionele ontwikkeling stimuleert.
Er kunnen peuters komen voor de vier uurs opvang. Zij nemen deel aan ons dagprogramma van de middag of de ochtend. Zo krijgen zij de Uk en Puk activiteiten aangeboden. Wanneer een peuter extra VVE nodig heeft is dit mogelijk in overleg met het consultatiebureau. Hiervoor is een apart beleid, in te zien op het kantoor.
Hier wordt een indicatie afgegeven voor 16 uur VVE per week verdeeld over 4 dagdelen van 4 uur. wij bieden VVE 40 weken per jaar. ( schoolvakanties zijn uitgesloten ) Omdat het verplichte VVE-aanbod van 16 uur per week niet is bedoeld voor opvang, hanteren wij een maximum van zes uur VVE per dag die meetelt voor de 960-urennorm. Dat is gebaseerd op de volgende rekensom: 1,5 jaar x 40 weken x 16 uur per week.
De VE tijd is op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 8.30 uur tot 14.00 uur. Op woensdag is de VE tijd van 8:30-13:30 uur.
6 Werkwijze 6.1 Groepssamenstelling Op de locatie ‘t Zandkasteel Willem t Hartplein 5 , werken we met een horizontale groep van maximaal 16 kindjes in de leeftijd van twee tot vier jaar. De groep wordt gevormd met in acht genomen het kind-leidsterratio, regels omtrent stamgroepen en de 16 kindplaatsen die geregistreerd zijn in het Landelijk register kinderopvang. De peuters kunnen worden samengevoegd met de BSO groep, tijdens voorschoolse opvang, vakanties en/of studiedagen op de locatie aan Willem t Hartplein 5 , met in acht genomen aantallen en vaste gezichten. Aantallen volgens de wet kinderopvang, rekentool voor de kinderopvang. Een BSO kind wordt gerekend als een 3 jarige. ( maximaal 16 kinderen op de gecombineerde groep ) We vinden het prettig om een combinatie groep te maken , waardoor je met twee PM-ers op de groep staat in plaats van een PM-er alleen op de groep. Je kunt elkaar ondersteunen en er is meer toezicht.
De groepssamenstelling is afhankelijk van het aantal kinderen, net als in schoolvakanties, bij afwezigheid van kinderen door ziek zijn, studiedagen , flexibele kind plaatsing etc. In principe wordt in eerste instantie voor het vier-ogen beleid gekozen, door met twee leidsters op de groep te werken. Apart kan wenselijk zijn ten tijden van activiteiten gericht aanbod. Er wordt gebruik gemaakt van een camera volgens het vier ogen principe. Ouders worden vooraf per email geïnformeerd.
Tijdens een studiedag van de BSO en samenvoeging met de peutergroep tijdens VE tijd zal de PM-er rekening houden met het aanbod voor de BSO kinderen. Zo zal er één Pm-er zich richten op de BSO kinderen en de andere PM-er zich richten op de VE kinderen. Zij kunnen gezamenlijk buitenspelen en een eet en drink moment hebben. Ook kun je tijdens een creatieve opdracht de opdracht aanpassen voor het BSO kind.
De pedagogisch medewerkers worden ten alle tijden in gezet aan de hand van de kind leidster ratio welke wij bereken op de site van 1ratio.nl. De ouders zijn op de hoogte van de werkwijze en hebben een formulier ondertekend van plaatsing in verschillende stamgroepen. ( zandkasteel 1 / zandkasteel 2/ Zandpaleis) Er kan gekozen worden om de gehele groep te verplaatsen of na akkoord van de ouder een kind apart. Hiervoor tekenen de ouders een formulier en wordt er geëvalueerd. Tevens hebben wij op verschillende dagen ondersteuning van een stagiaire en/of groepshulp. Zij worden boventallig ingezet en zijn zo een helpende hand voor de beroepskrachten. Op maandag, dinsdag en donderdag is Divera Bergman de groepshulp en Lola Hertogh op woensdag. Ze zijn aanwezig op 't zandkasteel, op 't Zandpaleis of de BSO. We hebben gekozen voor een extra groepshulp omdat de groepen steeds voller worden en het dan fijn is om extra ondersteuning te hebben.
Het voordeel van een verticale groep is dat kinderen spelenderwijs veel van elkaar leren. Het grotere kind houdt rekening met de kleinere en andersom trekt het kleinere kind zich op aan de oudere en zij zullen hier veel van leren. Natuurlijk wordt er per activiteit gekeken welke haalbaar is voor welke leeftijd en op welk niveau het kind zich bevindt. Het voordeel van horizontale groepen is dat er gerichter activiteiten gedaan kunnen worden. Natuurlijk kunnen ze hun broertje of zusje ook op de andere groep zien.
Het voordeel van een horizontale groep is dat de kinderen met leeftijdgenootjes op een groep zitten. Wel schuiven de kinderen na een periode weer door naar een andere groep. Dit zou je kunnen zien als een nadeel, ze komen in een nieuwe groep, andere omgeving, andere groepsleidsters. Maar je kunt het ook zien als een voordeel, ze krijgen in de nieuwe groep weer een ontwikkelingsgerichter aanbod naar hun leeftijd. Een bijkomend voordeel is dat de aandacht op de leeftijdsgroep ligt, dreumesen vragen andere aandacht dan baby’s of peuters. Wij kunnen onze activiteiten hier beter op aanpassen.
De overgang van Zandkasteel 1 naar Zandkasteel 2, of plaatsing Zandpaleis of naar de BSO is naar leeftijd en in overleg met de ouders, er wordt hiervoor een oudergesprek aangevraagd met u. Tijdens het oudergesprek wordt de voortgang en welzijn van het kind besproken. We werken met kindvolgsysteem Doen, Praten, Bewegen en Rekenen dit is een observatiemethode die wij gebruiken en bespreken met de ouders. Daarnaast komt de kwaliteit van de opvang aan bod. Het kind gaat van te voren wennen op de nieuwe stamgroep en gaat samen met een leidster van zijn stamgroep kijken bij de nieuwe groep , leidsters en kinderen. Even kennis maken en even spelen, de tijd die wij hiervoor nemen is ongeveer een maand.
De B.S.O. deze bevindt zich op de bovenverdieping van Willem t Hartplein 7 en is voor kinderen van 4-12 jaar. Het beleid voor de B.S.O. is apart beschreven.
Op t Zandkasteel vinden we het van groot belang om met de kinderen activiteiten te ondernemen. Zo gaan wij wel eens naar het strand en het bos , spelen we meerder malen buiten op een dag. Gaan we de eendjes voeren of doen een boodschapje in het dorp. Bij het verlaten van de stamgroep hebben de leidster een presentie lijst mee ter controle en een telefoon in geval van calamiteiten. Het is wenselijk om een uitstapje buiten het terrein te maken met 2 beroepskrachten of 1 beroepskracht en een stagiaire en of groepshulp.
6.1.1 Mentorschap Ieder kind heeft een mentor, dit zijn vaste pedagogisch medewerkers op de groep, die verantwoordelijk zijn voor het observeren en bijhouden van de ontwikkeling en het welbevinden van een aantal kinderen. Voor kinderen en ouders is het zichtbaar wie zijn/haar mentor is. In de groepsruimten hangen de houten borden met de naam van de mentor en de foto's van de bijbehorende mentorkinderen.
Deze mentor heeft de volgende specifieke taken: · De mentor is het aanspreekpunt voor alle vragen en opmerkingen over het kind en zijn of haar ontwikkeling. De algemene dagelijkse overdrachtszaken kunnen natuurlijk gewoon met alle pedagogisch medewerkers van de betreffende dag worden besproken. · De mentor houdt de ontwikkeling van het kind in de gaten. De eventuele gesprekken die hieruit voortkomen worden door de betreffende mentor gevoerd. . Oudergesprekken: De oudergesprekken worden in ieder geval één keer per jaar gevoerd met de ouder(s) en zo nodig op aanvraag van leidster of ouder vaker. zie 9.2 · De mentor houdt in de gaten of het kind zich goed lijkt te voelen of misschien juist wat minder en doet daar eventueel iets mee. Zo kan de mentor het kind wat extra aandacht geven, advies vragen bij haar collega’s of overleggen met de ouders. · Als het kind stopt met de opvang, dan zal de mentor een eindgesprek met ouders/verzorgers houden en het afscheid regelen. · Verder houdt de mentor de verjaardagen van de mentorkinderen in de gaten. Een kind krijgt als mentor een pedagogisch medewerker die het kind het meest meemaakt op de groep. Daarnaast wordt er ook gekeken naar een ‘klik’. Op deze manier kan het kind een band opbouwen met zijn/haar mentor. Het is niet de bedoeling dat kinderen alleen activiteiten met hun mentor doen, want dat zou de mogelijkheden van de opvang voor de kinderen beperken.
6.2 Dagprogramma
6.30 – 8.30 uur Kinderen worden gebracht. Tussen ouders en pedagogisch medewerkers is er overdracht. Kinderen kunnen tot 7.45 ontbijten bij ons. 8.30-9.00 Activiteiten kleien, puzzel maken, spelletje doen, vrij spel 9.00-9.15 Uk en Puk activiteit 9.15 uur Gezamenlijk in de kring, liedjes zingen , welke kindjes zijn aanwezig 9.30 uur toilet ronde/verschonen + handen wassen 9.45 uur fruit eten en drinken ; dagprogramma Puk . 10.30 uur Buitenactiviteit 11.30 uur Handen wassen en daarna broodje eten 12.00 uur toilet ronden ; de kinderen die gaan slapen gaan naar bed toe ; voor de andere kinderen is er een rustige activiteit , bv kleuren , filmpje kijken spelletje doen. 14.30 uur de kinderen worden wakker ; toilet ronde 15.00 uur eten en drinken 15.30 uur Buitenactiviteit 16.30 uur de kinderen die gebruik maken van een warme maaltijd kunnen aan tafel na het handen wassen. De andere kinderen hebben nog de mogelijkheid om buiten te blijven of vrij spelen binnen. 17.00 uur de kinderen die niet warm gegeten hebben krijgen een crackertje en nog wat drinken 18.00 uur 't Zandpaleis sluit haar deuren .
NB. Het dagprogramma is een houvast, doch wordt er zoveel mogelijk aan het kind zijn thuisritme vastgehouden. Dit met betrekking tot slaaptijden, voeding, zindelijkheid ( als kind aangeeft naar het toilet te willen).
6.3 Huisregels van ‘t Zandkasteel
Brengen en halen - ‘t Zandkasteel is geopend vanaf 6.30 uur. - Wanneer u bij ons binnenkomt in de gang dan komt de leidster van de groep naar u toe om naar de overdracht van uw kind te vragen. We vinden het belangrijk om te weten hoe het met uw kind gaat, of uw kind wat gegeten of gedronken heeft thuis en bijzonderheden die we moeten weten voor de dag. Als u uw kind weer op komt halen dan brengen wij uw kind naar de deur en vertellen wij over de dag. We kiezen ervoor om deze overdrachtmomenten niet op de groep te doen omdat we merken dat het meer rust brengt voor alle kinderen. Als u een kijkje wilt nemen op de groep laat het ons dan vooral weten. - ’t Zandkasteel sluit om 18.00 uur haar deuren. - U zult begrijpen dat wij het moeten weten als uw kind(eren) door iemand anders wordt opgehaald. Anders kunnen we uw kind niet meegeven. - ‘t Zandkasteel is 52 weken per jaar geopend van maandag tot en met vrijdag, behalve op algemeen erkende feestdagen. - Bij het betreden van het pand dient u slofjes over de schoenen aan te trekken. De slofjes vindt u bij de entree. Dit vanuit hygiënisch oogpunt. - Bij het betreden van het terrein dient men de poort volledig dicht te doen. Dit ter voorkoming dat kinderen zelfstandig het terrein afgaan. - Op het terrein van ‘t Zandkasteel mag niet gerookt worden. - U kunt de jas en tas met spulletjes van uw kind in zijn/haar luizenzak doen, deze hangen klaar in de gang aan de kapstok. - Wilt u bij binnenkomst de deur weer op slot draaien?
Wennen Samen met u en de leidsters worden afspraken gemaakt over het wennen van uw kind. Samen met uw kind komt u een keer de sfeer proeven op het kinderdagverblijf. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt om uw kind een keer te brengen voor een wen-ochtend of -middag.
Voeding en verzorging
- Voor voedingsmiddelen zorgen wij, zoals brood, vers fruit, drinken etc. - Graag zouden wij van u een voedingsschema krijgen, zodat wij dit kunnen continueren. Zo ook met betrekking tot allergieën, diëten en /of geloofsovertuiging, zodat wij daar rekening mee kunnen houden. - Luiers, billendoekjes en andere verzorgingsproducten worden door ons verstrekt. - ’s Avonds kunnen de kinderen warm eten op KDV t Zandkasteel. Per februari 2023 proberen we uit of warm eten onder de middag prettiger is.
Kleding - Zorg dat uw kind altijd kleding aan heeft, waarin ze lekker kunnen spelen, kleding dat tegen een stootje kan en waarvan het niet zo erg is als het een beetje vies is geworden. - Het is handig als in de kleding de naam van uw kind staat. - In verband met veiligheid raden wij aan geen kleding met touwtjes te gebruiken. - U kunt een setje kleding in de tas van uw kind doen, zodat wij zo nodig schone kleding aan kunnen doen.
Slaapgewoonten - De kinderen kunnen rusten in een afgeschermd deel van de groep. - Voor uw kind is het prettig om een eigen knuffel en/of speen of dekentje/ slaapzak van huis mee te nemen. - Als u het belangrijk vindt dat uw kind onder de middag tandengepoetst, kunt u in de tas van uw kind een tandenborstel meegeven.
Ziekten en vaccinaties - Als uw kind ziek is houdt u hem/haar natuurlijk thuis. Als u twijfelt kunt u overleggen met de pedagogisch medewerkers. Graag willen wij zo spoedig mogelijk weten als uw kind ziek is en niet kan komen. Ook is het voor ons van belang om te weten of het een besmettelijke ziekte betreft, zodat we eventuele maatregelen kunnen nemen. - Als uw kind ziek wordt tijdens zijn verblijf op ’t Zandkasteel zullen wij contact met u opnemen en overleggen. - Wanneer het kind koorts heeft boven de 38 graden en zich niet fit voelt zult u uw kind op moeten komen halen. In geval van nood zullen wij naar huisarts Dr. D.F. de Boer of de dienstdoende huisarts in Petten gaan. - Indien uw kind niet helemaal fit is of is geweest, vinden wij het prettig als u gedurende de dag een keer contact opneemt om het welzijn van uw kind te bespreken.
Afwezigheid van uw kind - Als uw kind door omstandigheden afwezig is door bijv. ziekte, feest, op vakantie, willen wij dat zo spoedig mogelijk weten. - Ruilen van dag of uw kind een extra dag brengen kan alleen in overleg met de pedagogisch medewerkers. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan, de termijn van 2 weken wordt hierbij aangehouden. Annuleren van uw reserveringen die reeds gefactureerd zijn leiden niet tot vermindering in kosten. Bij flexibele opvang wordt gekeken naar de roosterplanning, ongeveer is het rooster voor een maand vast. U kunt uw aanvraag in Niokids zetten of per email toe sturen.
Uitstapjes We vinden het leuk met de kinderen uitstapjes te maken. Uitstapjes binnen het dorp worden vooraf niet overlegd. bijv. naar de speeltuintjes, hertenkamp etc. Tijdens vakantie periodes hebben we aanvullende activiteiten bijv. een dagje naar de dierentuin, speelparadijs, een bonte middag, zomerfeest, hierover ontvangt u wel eerst een email. U kunt ook een email ontvangen over meenemen van bijv. zwemkleding of laarsjes.
Op verschillende dagen gaan we met een aantal kinderen van het kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang een bezoekje brengen bij de Zandstee. We kunnen daar een spelletje doen, liedjes zingen, iets knutselen of buiten bij de kippen kijken. Het is een leuk contact moment tussen de oudere en de kinderen. Wanneer u niet wilt dat uw kind mee gaat dan kunt u dit aangeven bij ons.
Oudergesprekken Wij werken met het observatiesysteem; Doen, praten, bewegen en rekenen van de CED groep. Dit is tevens een houvast voor de oudergesprekken die jaarlijks plaats vinden. Uw kind heeft een mentor, dit is een pedagogisch medewerker die het welbevinden van uw kind in de gaten houdt, u kunt op het houten bord op de groep zien welke pedagogisch medewerker de mentor van uw kind is. De mentor zal contact opnemen voor een oudergesprek.
Protocollen We werken met de protocollen via het RIVM. Via onderstaande link bent u op de hoogte van de meest recente protocollen. Http://www.rivm.nl/Zoeken?query=gezondheidsrisico%27s+in+een+kindercentrum. U kunt ook een specifiek protocol bij ons opvragen.
Pedagogisch beleidsplan Op onze website www.kdvtzandkasteel.nl kunt u het pedagogisch beleid in zien, dit gaat o.a. over onze werkwijze op de groepen. Tevens staat er iedere maand een actuele nieuwsbrief online.
6.4. Activiteiten Tijdens de opvang van uw kind worden allerlei activiteiten aangeboden. Er worden door de leidsters groepsactiviteiten gepland en individuele activiteiten. Groepsactiviteiten zijn bijv. kringgesprek, gezamenlijk eten en drinken, wandelen, voorlezen en liedjes zingen en deze hangen meestal samen met een thema. Individuele activiteiten zijn ook erg belangrijk en worden door de pedagogisch medewerkers in een dag gepland. Voorbeelden zijn een puzzel maken, boekje lezen, spelletje doen, lekker op schoot zitten, of met juf knutselen.
Alle activiteiten die we ondernemen worden gefinancierd door ‘t Zandkasteel. We zorgen voor alle benodigdheden voor knutsel-, muziek-, verkleed-, voorleesactiviteiten etc. We zorgen ervoor dat de kinderen altijd wat te doen hebben, maar let wel ; niets moet. Het kind moet het wel leuk vinden om bijv. een kleurplaat te kleuren of een werkje te plakken. Een kind kan er altijd voor kiezen iets anders te gaan doen, mits dit wel in de dagindeling past en niet de andere kinderen stoort. Wel zal de leidster het kind stimuleren om met de groep geplande activiteit mee te doen. Kleine korte uitstapjes binnen het dorp worden vooraf niet overlegd met de ouders. We vinden het leuk dat één van de pedagogisch medewerkers gaat wandelen bijv. naar de eendjes of brood bij de bakker halen met een gedeelte van de groep. De andere leidster blijft dan op de groep. Of we gaan met de gehele groep naar de speeltuin of de diertjes toe. Grotere uitjes of buiten het dorp worden vooraf overlegd. Op verschillende dagen gaan we met een aantal kinderen van het kinderdagverblijf of buitenschoolse opvang een bezoekje brengen bij de Zandstee. We kunnen daar een spelletje doen, liedjes zingen, iets knutselen of buiten bij de kippen kijken. Het is een leuk contact moment tussen de oudere en de kinderen. Wanneer u niet wilt dat uw kind mee gaat dan kunt u dit aangeven bij ons.
7. Personeelsbeleid 7.1 vaste gezichten Iedere dag zijn er vaste, gediplomeerde pedagogisch medewerkers op de groepen aanwezig. We willen ervoor zorgen dat de kinderen zoveel mogelijk dezelfde, vertrouwde gezichten te zien krijgen. Kinderen en pedagogisch medewerkers bouwen een vertrouwensband op en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. De pedagogisch medewerkers proberen door middel van scholing, cursussen, nieuws, internet en andere actualiteiten zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van alle actuele zaken op het gebied van kinderopvang. Eventuele stagiaires worden ruim van te voren aan u voorgesteld door middel van een nieuwsbrief. Wanneer een pedagogisch medewerker alleen op de groep staat, is er altijd achter wacht van het KDV. Zij kunnen elkaar bereiken door middel van de telefoonlijn van het KDV en BSO. Op deze manier kunnen zij elkaar ondersteunen bij calamiteiten. Tevens zullen zij ook tijdens de binnenkomst van de kinderen begeleiding bieden waar nodig.
Een andere vorm van ondersteuning is de achterwacht van B Kooij en andere medewerkers van t Zandkasteel. Zij zijn altijd telefonisch bereik baar en wonen op een afstand van maximaal 15 minuten van het KDV waardoor zij snel aanwezig kunnen zij en ingezet worden.
Op t Zandkasteel werken we met 3 groepsassistentes, deze wordt ingezet bij drukke momenten , om de pedagogisch medewerker te ondersteunen. En tijdens extra activiteiten in te zetten. Wij vinden dit een toevoeging aan onze kwaliteit. Op t Zandkasteel is dit Divera Bergman, Lola Hertogh en Djarna Bijvoet.
7.2 Vaste gezichten pedagogisch medewerkers in ontwikkeling Per 1 juli 2024 kan een beroepskracht in opleiding als vast gezicht ingezet worden op de groep. Bij kindcentrum De Pettenvlet aan zee is dit op dit moment niet van toepassing. Op het moment dat wij daar wel gebruik van gaan maken, zullen wij contact opnemen met de opleidingsbegeleider en schriftelijke afspraken maken met de medewerker in opleiding. Tevens wordt er iedere maand een evaluatiegesprek gevoerd met de medewerker in opleiding over hoe er wordt ingespeeld op de signalen en behoeften van het kind.
7.3 Pedagogische medewerker in ontwikkeling Er kunnen beroepskrachten in opleiding en stagiaires formatief of boven formatief worden ingezet mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Zoals verantwoorde kinderopvang en kwalitatief goede begeleiding. Bij goed functioneren van een stagiaire kunnen wij een arbeidscontract aangaan. De pedagogisch medewerker in ontwikkeling staat niet alleen op de groep en wordt begeleid door een gediplomeerde leidster(s). De voortgang van de ontwikkeling van de stagiaire/pedagogisch medewerker in ontwikkeling wordt bijgehouden door de stagebegeleider en zo nodig wordt een plan van aanpak gemaakt. Bij formatieve inzet van de pedagogisch medewerker in ontwikkeling houden we hierbij rekening dat er maximaal een derde van de algehele bezetting in het kindercentrum is die dag bijvoorbeeld van de 3 leidsters mag er dan 1 pedagogisch medewerker in ontwikkeling formatief worden ingezet. NB Tijdelijke regeling tot 1 juli 2024 is de verruiming van de inzet van beroepskrachten in opleiding. Wij hanteren deze periode de in te zetten beroepskrachten in opleiding maximaal 50 procent. Dit houdt in dat de helft van het aantal beroepskrachten op een locatie mag bestaan uit pedagogisch medewerkers in ontwikkeling. Deze regeling is verruimd tot 1 juli 2026. Op locatie kunt u ons beleid inzien, voor pedagogisch medewerker in ontwikkeling / stagiaire.
7.4 Nieuw personeel Wanneer er nieuw personeel start hebben zij vooraf een rondleiding gekregen. Zijn in het bezit van de protocollen, werkplannen, meldcode kinderopvang, ontruimingsprocedure, bhv regels en in het bezit van de juiste diploma's en van een VOG en ingeschreven in het personenregister. Nieuwe leidsters/stagiaires hebben het pedagogische beleidsplan doorgelezen en het veiligheid en gezondheid beleid. Tevens heeft zij kennisgemaakt met de kinderen.
7.5 Vervoer Op de BSO kunnen kinderen opgehaald worden in omringende dorpen. Met een maximum van 10 kilometer. Hiervoor wordt extra personeel ingezet. Manon en Britta rijden op de maandag , dinsdag, woensdag, donderdag vrijdag. Zij zijn niet ingepland op de groepen. Maar extra ingezet. Bij ziekte en scholing worden vaste pedagogisch medewerkers ingezet om de kinderen incidenteel te halen en wordt de groepsassistent extra ingezet op de pedagogisch medewerkers te ondersteunen. De pedagogisch medewerkers op de groep mag maximaal een half uur alleen staan. Dit is ook de reden van de 10 kilometer regel. Om het half uur te waarborgen. Het kan voorkomen dat we een flexibele kind aanvraag niet kunnen accepteren , om bovenstaande te waarborgen.
8.0 Organisatiebeleid 8.1 Inschrijving Het is mogelijk om vanaf 1 dagdeel in de week uw kind in te schrijven op het kinderdagverblijf. U kunt uw kindje al ruim van te voren inschrijven, maar we vinden het wel belangrijk dat uw kindje minimaal 10 weken oud moet zijn als u het kindje komt brengen op 't Zandkasteel. Op 't Zandpaleis kunt u uw kind inschrijven vanaf 2 jarige leeftijd. De kinderdagopvang is tot het kind 4 jaar wordt en dan naar school gaat. Als uw kindje 4 jaar geworden is kan het bij ons op de BSO ( buitenschoolse opvang ) blijven. Ook bieden we plaats aan kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Aantal plaatsen hiervoor hangt af van de zwaarte van de beperking. Belasting en draagkracht van de leidsters moeten in balans blijven. Als het voorkomt dat een kind niet in de groep past, storende en gevaarlijke situaties teweegbrengt, kunnen de kinderopvanghouders besluiten het kind de toelating te weigeren/ ontzeggen.
8.2 Opvangvormen 't Zandkasteel biedt opvang aan in vaste vorm aan of in flexibele vorm.
8.2.1 Vaste opvang U krijgt een contract op basis van vaste uren, dit is minimaal een dagdeel van 3 uur. U kunt bij de inschrijving het aantal vakantieweken per jaar doorgeven. Hiervan wordt de helft door ons vergoed. De vakantieweken worden berekend over de 12 maanden zodat u maandbedrag gelijk blijft. In het contract kunt u het aantal uur gemiddeld per maand inzien en het maandelijkse tarief. Dit kunt u doorgeven aan de belastingdienst voor de toeslag.
8.2.2 Flexibele opvang U krijgt een contract op basis van nul uren. U krijgt via ons administratieprogramma Niokids een inlogcode. Daarmee vraagt u de opvangdagen en tijden bij ons aan vervolgens kijken wij of aan uw verzoek kan worden voldaan, in verband met het maken van ons personeelsrooster is het advies minimaal een maand van te voren uw aanvraag te plaatsen. Het is mogelijk dat wij uw opvangaanvraag afwijzen. Het factuur wordt een maand vooraf gemaakt in de eerste week en staat dan klaar in Niokids. Wanneer het factuur gemaakt is kunt u de opvang niet meer kosteloos annuleren.
8.3 Wijze van betalen Wij maken in overleg met de ouders gebruik van automatische incasso, u ontvangt iedere maand een gespecificeerde factuur via ons administratieprogramma Niokids. Bij inschrijving van uw kind krijgt u een contract tot 4 jaar na geboortedatum of bij BSO tot 12 jaar na geboortedatum. Uw factuurbedrag wordt rond de 3e van de desbetreffende maand afgeschreven betreft de vaste opvang. Bijv. het factuur van de maand april wordt op 3 april geïncasseerd. Indien u flexibele opvang heeft dan wordt uw bedrag een maand later afgeschreven. Bijv. het factuur voor de maand april wordt rond 3 mei afgeschreven. Wanneer een gefactureerd bedrag niet geïncasseerd kan worden of niet tijdig wordt voldaan, wordt er na verstrijken van de betalingstermijn een betalingsherinnering verstuurd. Na een termijn van 14 dagen wordt, indien nodig, de vordering uit handen gegeven aan het incassobureau. Het incassobureau zal de vordering verder afhandelen. Alle te maken gerechtelijke en buitengerechtelijke kosten komen voor rekening van de betalingsplichtige. Indien de ouder(s)/verzorger(s) niet aan hun financiële verplichting voldoen kan De Pettenvlet aan Zee de overeengekomen opvang met onmiddellijke ingang beëindigen. Dit ontslaat de ouder(s)/verzorger(s) achter niet van de betalingsverplichting. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand voor de eerste van de maand bij beëindiging van een contract tussentijds.
8.4 Annuleren van de opvang Bij annulering van de opvang worden de oorspronkelijke reserveringen in rekening gebracht. U kunt in Niokids annuleren, bij de leidsters of de leidinggevende.
8.4.1 Annuleren bij vaste opvang : Als u de gehele week annuleert dan telt dit als een vakantieweek met inachtneming van het termijn tot een maand vooraf.
8.4.2 Annuleren bij flexibele opvang: Annuleren van uw reserveringen die reeds gefactureerd zijn leiden niet tot vermindering in kosten. U kunt tot een maand van te voren reserveringen wijzigen en/of annuleren waarbij er geen kosten in rekening wordt gebracht. Het factuur wordt een maand vooraf gemaakt in de eerste week en staat dan klaar in Niokids. Wanneer het factuur gemaakt is kunt u de opvang niet meer kosteloos annuleren.
8.5 Ruilen van dag Ruilen van dag kan alleen in overleg met de leidsters/leidinggevende/Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan, de termijn waarbinnen geruild kan worden is 2 weken.
8.6 Extra opvangdag(deel) U kunt zowel bij vaste als bij flexibele opvang een extra opvangdag(deel) aanvragen bij de leidinggevende en/of Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan.
8.7 Regeling vakantieweken 't Zandkasteel biedt een vakantieregeling aan. Wij bieden een tegemoetkoming bij het opnemen van vakantie. U kunt tot een maximum van 12 weken vakantie opgeven per jaar, waarvan 50 % vergoedt wordt door 't Zandkasteel. U geeft het aantal vakantieweken aan bij de inschrijving, daarna kunt u dit jaarlijks wijzigen. Voor kinderen van het kinderdagverblijf die om de week één of twee dagen komen, dient rekening gehouden te worden dat het aantal weken evenredig hierin opgenomen dient te worden. Er wordt jaarlijks gekeken of de vakantieweken opgenomen zijn. Indien dit niet het geval is ontvangt u een extra factuur voor de weken die niet opgenomen zijn geweest. Stopt u het contract dan wordt gekeken of er gemiddeld aan het aantal opgenomen vakantieweken is voldaan. Wordt u kind 4 jaar dan kunt u de vakantieweken aanpassen of dient u rekening mee te houden dat de gemiddelde aantal vakantieweken per jaar opgenomen dient te worden.
8.8 Administratieprogramma Niokids 't Zandkasteel werkt met het administratieprogramma Niokids. Na de inschrijving van uw kind(eren), krijgt u inlog gegevens van dit programma per e-mail. In het programma kunt u zien wanneer uw kind(eren) ingepland is/zijn, u kunt u een ruil aanvragen, opvangdagen annuleren, het factuur inzien en de jaaropgaaf kunt u hierin terugvinden. Wij helpen u graag bij problemen met het programma. Geeft u het gerust aan.
8.9 Afwijking van de kind-leidsterratio Kinderdagverblijf 't Zandkasteel werkt volgens de 3 uurs regeling zoals hieronder bij 8.9.1 uitgelegd. De groepsassistent en de stagiaires kunnen de pedagogisch medewerker ondersteunen bij drukke momenten.
Er kan tijdens een kleine en korte activiteit afgeweken worden van de kind leidster ratio, dit bijvoorbeeld als we een rondje wandelen met de kiddybus waarin 6 kindjes zitten met één leidster
8.9.1 Drie uurs regeling
Drie-uurs regeling Kindcentrum ‘t Zandpaleis biedt tien uur aaneengesloten opvang, kindcentrum ‘t Zandpaleis mag drie uur per dag afwijken van de beroepskracht-kind ratio(BKR). In het pedagogisch beleidsplan hoeft het kindcentrum niet meer de exacte tijdstippen vast te leggen waarop het kinderdagverblijf drie uur per dag afwijkt van de BKR. In het pedagogisch beleidsplan neemt het kinderdagverblijf algemene kaders op over de inzet van het personeel, de BKR en het afwijken hiervan volgens de drie-uursregeling
De werkwijze van kindcentrum ’t Zandpaleis: De algemene openingstijden van kindcentrum ’t Zandpaleis zijn van 6.30 tot 18.00. Daarbij is de algemene brengtijd tussen 6.30 en 8.30, de ophaaltijd tussen 12.00 en 15.00 en tussen 16.00 en 18.00. Kinderen kunnen de gehele dag verblijven of een zelfgekozen tijd verblijven. De tijden wanneer de kinderen komen, staan vast in het contract of het kind heeft een flexibel contract en vraagt de ouder de gewenste tijden tussen 6.30 en 18.00 aan. De afwijking van de BKR gebruiken we in de ochtend wanneer nog niet alle pedagogisch medewerkers aanwezig zijn en in verband met wisselende brengtijden. De afwijking van de BKR gebruiken we tussen de middag tussen 12.00 en 15.00 voor de pedagogisch medewerker om pauze te nemen. De afwijking van de BKR gebruiken we aan het einde van de dag in verband met de diensttijd van de pedagogisch medewerker die vroeg is begonnen en eerder dan 18.00 naar huis gaat en in verband met de wisselende ophaaltijden van de kinderen tussen 16.00 en 18.00.
De maximale omvang van kindcentrum ’t Zandpaleis: ’t Zandpaleis bestaat uit 1 groep van maximaal 16 kinderen.
De leeftijdopbouw van kindcentrum ’t Zandpaleis: De kinderen die verblijven op kindcentrum ’t Zandpaleis zijn in de leeftijd van 2 jaar tot 12 jaar. De groep kan samengevoegd worden met BSO ’t Kasteel. Dit kan voorkomen tijdens het openen tussen 6.30 en 8.30 en sluiten tussen 16.00 en 18.00 , tijdens schoolvakantie’s en/of studiedagen tussen 6.30 en 18.00. De leeftijd van de kinderen op kindcentrum ’t Zandpaleis is dan van 2 jaar t/m 12 jaar. Tijdens schooltijden bestaat de groep doorgaans uit kinderen in de leeftijd van 2 tot 4 jaar.
Algemene kaders: Inzet van het personeel Groep: ’t Zandpaleis Als er een groep van 8 kinderen verblijft is er minimaal 1 pedagogisch medewerker/beroepskracht aanwezig. Bij 9 t/m 16 kinderen zijn er minimaal 2 pedagogisch medewerkers/beroepskrachten aanwezig. We gebruiken hierbij de rekentool beroepskracht-kindratio. Gangbare personeelsdiensten De gangbare diensttijden/personeelsdiensten voor de medewerkers zijn: De medewerker start om 6.30 en werkt tot 8.30 De medewerker start om 6.30 en werkt tot 16.00 De medewerker start om 7.00 en werkt tot 16.30 De medewerker start om 7.30 en werkt tot 17.00 De medewerker start om 8.00 en werkt tot 17.30 De medewerker start om 8.30 en werkt tot 18.00 Het rooster wordt wekelijks na gekeken a.d.v. het aantal opgegeven kinderen, de medewerkers krijgen aan de hand daarvan hun rooster toegestuurd met welke dienst(tijd) ze werken. De reguliere pauzetijden Een reguliere pauzetijd voor een medewerker is tussen 12.30 en 13.00 Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 13.00 en 13.30 Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 13.30 en 14.00 Een regulier pauzetijd voor een medewerker is tussen 14.00 en 14.30 Iedere medewerker die langer als 5 uur op een dag werkt neemt een half uur pauze per dag regulier in de pauze tijd.
BKR Wat is beroepskracht-kind ratio? De beroepskracht- kind ratio (BKR) is de verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal kinderen in de groep van de kinderopvangorganisatie.
Afwijken van de BKR volgens de drie-uursregeling; In welke situaties wordt afgeweken van de BKR; In de ochtend tijdens de brengtijd van de kinderen Tussen de middag tijdens de pauzetijd van de medewerker Aan het einde van de dag tijdens de ophaaltijd van de kinderen
Welke pedagogisch afwegingen daarbij gelden; Tijdens de afwijking van de BKR zijn ieder geval minimaal de helft van het aantal benodigde aantal pedagogisch medewerkers aanwezig De pedagogisch medewerker wordt tijdens schoolweken door een stagiaire ondersteunt op woensdag en donderdag tijdens pauzetijden. De pedagogisch medewerker kan ondersteuning krijgen van de groepsassistent op maandag, dinsdag , donderdag en vrijdag. Aan de hand van het personeelsrooster wordt gekeken hoeveel kinderen er op de groep aanwezig zijn en wordt de groepsassitent zo nodig op de groep erbij ingepland. Er wordt pauze genomen op een gekozen moment wanneer er kinderen aan het rusten zijn in de rustruimte. Er wordt pauze genomen wanneer er een aantal kinderen zijn opgehaald waardoor er minder kinderen aanwezig zijn op de groep. We gebruiken de pedagogische vuistregels van het pedagogisch beleidsplan. Het bieden van emotionele veiligheid door te benoemen dat de pedagogisch medewerker/beroepskracht met pauze gaat maar straks weer terug komt. De interactievaardigheden van de pedagogisch medewerkers komen daarbij aan bod bijv. praten en uitleggen. Ook structuren komt naar voren. De pedagogisch medewerkers gaan regulier tijdens de pauzetijden met pauze waardoor het voor kinderen voorspelbaar is.
Hoe aandacht wordt besteed aan de behoeften van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet; De pedagogisch medewerker wordt tijdens schoolweken door een stagiaire ondersteunt op woensdag en donderdag tijdens pauzetijden. De pedagogisch medewerker kan ondersteuning krijgen van de groepsassistent op maandag, dinsdag , donderdag en vrijdag. Aan de hand van het personeelsrooster wordt gekeken hoeveel kinderen er op de groep aanwezig zijn en wordt de groepsassitent zo nodig op de groep erbij ingepland. Op momenten dat er minder beroepskrachten worden ingezet is het oog gericht op de kinderen en de behoeften. Bijv. de afwas wordt gedaan voordat de medewerker met pauze gaat of in de ochtend wanneer de 2e pedagogisch medewerker aanwezig is. Tijdens pauzetijd gaan er kinderen rusten in de rustruimte. Met de andere kinderen wordt een rustige activiteit gedaan. Tijdens het breng en haal tijd van de kinderen wordt met de kinderen een rustige activiteit gedaan. Met de pedagogisch medewerker/beroepskracht wordt tijdens teamvergadering en/of coaching gesprek overlegt over de behoefte van het kind als er minder beroepskrachten worden ingezet. Als er bijvoorbeeld een kind veelal verdrietig is tijdens het brengen kunnen we er in het rooster rekening mee houden dat de groepsassistente aanwezig is tijdens deze momenten. Er wordt met pauze gegaan door de pedagogisch medewerker als de situatie op de groep daarom vraagt. Verplichtingen - Kindcentrum ’t Zandpaleis houdt een overzicht bij van de ingezette beroepskrachten en presentielijsten van kinderen(inclusief een indicatie van de aankomst- en vertrektijd van de kinderen) Er wordt vastgehouden aan de pauzeduur zoals deze is opgenomen in de kaders van het pedagogisch beleidsplan
9 Ouderbeleid
9.1 Intake gesprekken Tijdens het intake/ kennismakingsgesprek geven we de ouders een kleine indruk van hoe er wordt gewerkt op de 't Zandpaleis. We zorgen ervoor dat één van de leidsters van te voren met de ouders een datum en tijdstip afspreekt, zodat de leidster echt de tijd heeft om de ouders zo goed mogelijk te woord te staan. De ouders kunnen dan alles vragen en een rondleiding krijgen in en om ‘t Zandpaleis. De ouders krijgen veel informatie dat zo duidelijk mogelijk wordt uitgelegd, ter ondersteuning krijgen ze een exemplaar van de huisregels voor ouders mee, zodat ze dat thuis nog eens na kunnen lezen. Ook krijgen ouders dan een inschrijfformulier mee. Bij de definitieve inschrijving wordt er opnieuw een afspraak gemaakt. De ouders worden ontvangen in het kantoor op 't Zandkasteel en er worden nog wat dingen besproken, contract, betaling, bijzonderheden en nog eventuele onduidelijkheden. De leidsters van ‘t Zandpaleis werken met een map waarin alle gegevens van het kind worden verzameld ( inschrijfformulier) Ook wordt er een afspraak gemaakt over de eerste wenochtend/middag. Wij willen zo goed mogelijk op de hoogte zijn over uw kind en willen opvang bieden die op één lijn staat als met de opvoeding thuis. Dit werkt voor alle partijen het beste.
9.2 Oudergesprekken ;
Oudergesprekken worden gevoerd door de mentor van uw kindje in ieder geval eenmaal per jaar of op verzoek van de ouders of van de leidsters. Het welbevinden en de ontwikkeling van uw kindje komt dan aan bod. Mentor en ouders maken een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek vind plaats in het kantoortje of andere vrije ruimte, dit ten behoeve van de privacy voor ouders en kind. VVE kinderen hebben 3 maanden na de start een voortgangsgesprek, rond 3 jaar en voor de overgang naar de basisschool. Ook op verzoek kan een extra gesprek plaatsvinden.
Oudergesprekken vinden plaats tijdens opvang uren. We houden hierbij rekening met de drie-uurs regeling. 9.3 Info-avonden Minstens één keer per jaar zal er een informatieavond plaatsvinden. Dit zal gaan over de actuele stand van zaken wat betreft kinderopvang. Op verzoek van ouders of leidsters kan er een extra-avond worden georganiseerd, eventueel kan er een thema aan verbonden worden. Bijv. KinderEHBO.
9.4 Oudercommissie Volgens het modelreglement uitgegeven door Boink, MOgroep en de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang is er een oudercommissie aangesteld. De oudercommissie is belangrijk omdat zij de belangen behartigt van de kinderen en ouders en zij adviezen geven aan t Zandkasteel met betrekking tot kwaliteit. Heeft u interesse om als ouder deel te nemen aan de oudercommissie dan kunt u dit aangeven bij Manon of Britta. Zij kunnen u informeren en in contact laten komen met de oudercommissie. Op de website staat een apart kopje over de oudercommissie, u kunt daar meer informatie lezen over de oudercommissie.
9.5 Medezeggenschapsraad Ten alle tijden stellen wij de ouders in staat om mee te beslissen over een onderwerp.
10 Klachtenreglement We hopen dat ouders het met ons bespreken als ergens klachten over zijn en dat we er samen uitkomen. Is dit niet het geval dan kunt zich tot de klachtencommissie wenden. De klachtencommissie behandelt klachten en doet een aanbeveling aan de directie van KDV ‘t Zandkasteel. Een klacht kan schriftelijk in een gesloten envelop worden ingediend bij de secretaris van de klachtencommissie post adres; Keinsmerweg 2, 1756AG t Zand.
Per 1 januari 2016 is er één landelijke geschillencommissie kinderopvang en peuterspeelzalen, deze komt in de plaats van de onafhankelijke klachtencommissies. 't Zandkasteel is geregistreerd bij de geschillencommissie. In het LRKP wordt de registratie vermeld en de GGD controleert of de kinderopvangorganisatie is aangesloten.
Ouders kunnen een geschil indienen bij de geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als; - De kinderopvangorganisatie niet binnen zes weken heeft gereageerd op een schriftelijke klacht. - De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over de afhandeling van de klacht. - de kinderopvang geen adequate klachtenregeling heeft.
Wij doen er alles aan om uw privacy te waarborgen en gaan daarom zorgvuldig om met persoonsgegevens. 't Zandkasteel houdt zich in alle gevallen aan de toepasselijke wet- en regelgeving, waaronder de Algemene Verordening Gegevensbescherming. Zie ons privacy beleid onder het kopje op de website. Dit brengt met zich mee dat wij in ieder geval: - Uw persoonsgegevens verwerken in overeenstemming met het doel waarvoor deze zijn verstrekt, deze doelen en type persoonsgegevens zijn beschreven in ons Privacy beleid ( zie privacy beleid in keuze menu ) - Verwerking van uw persoonsgegevens beperkt is tot enkel die gegevens welke minimaal nodig zijn voor de doeleinden waarvoor ze worden verwerkt; - Vragen om uw uitdrukkelijke toestemming als wij deze nodig hebben voor de verwerking van uw persoonsgegevens; - Passende technische en organisatorische maatregelen hebben genomen zodat de beveiliging van uw persoonsgegevens gewaarborgd is; - Geen persoonsgegevens doorgeven aan andere partijen, tenzij dit nodig is voor uitvoering van de doeleinden waarvoor ze zijn verstrekt; - Op de hoogte zijn van uw rechten omtrent uw persoonsgegevens, u hierop willen wijzen en deze respecteren. Als 't Zandkasteel, zijn wij verantwoordelijk voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Indien u na het doornemen van ons Privacy beleid, of in algemenere zin, vragen heeft hierover of contact met ons wenst op te nemen kan dit via de contactgegevens onder aan dit document.
De informatie die de ouders en de leidsters onderling uitwisselen blijven onder hen. Wij, als leidsters , zullen zorgvuldig omgaan met de informatie die wij van u hebben gekregen en dit niet uitwisselen met derden. De persoonsgegevens van uw kind en u worden in een dossier bewaard, die alleen ter inzage is voor u en de leidsters. Dit dossier wordt bewaard in het kantoor in een kast die afgesloten wordt. Ook willen wij gebruik maken van een communicatieschrift. Daarin schrijven de leidsters iedere keer als uw kind bij ons is geweest een rapportage over hoe de dag verlopen is, dit doen we alleen voor kinderen tot 2 jaar. Op de peutergroep hebben wij ervoor gekozen om de tijd die we kwijt waren aan de schriften schrijven beter aan de kinderen kunnen geven. Wij zouden het leuk vinden als de ouders zo nu en dan iets terug schrijven in dit communicatieschriftje, bij bijzonderheden.
12. Beleid op digitaal communiceren Digitaal communiceren kun je doen d.m.v. facebook e.d. De medewerkers van KDV t Zandkasteel zetten geen foto's/filmpjes of andere werkgerelateerde informatie op internet, als de ouders hebben aangegeven dit niet te willen. Dit wordt genoteerd in de intake van uw kind. KDV t Zandkasteel heeft een pagina op facebook en een website, en zo nu en dan plaatsen we een nieuwtje. Geeft u het aan als u niet wilt dat uw kind(eren) op foto's op internet verschijnt
13. Wet meldcode Beroepskrachten hebben een bijzondere verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de kinderen en ouders met wie zij in hun werk te maken hebben. Zij zijn degenen die in actie moeten komen als er mogelijk sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld. Wij maken gebruik van de wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Kindermishandeling door beroepskrachten valt evenmin onder het bereik van het protocol op t Zandkasteel en de Wet meldcode. Meer informatie kunt u opvragen bij de leiding van t Zandkasteel. Via de website vooreenveiligthuis.nl kunt u meer lezen over de werkwijze.
14. Verwijsindex Uit ervaring weten we wat een enorme ellende het kan opleveren als professionals niet van elkaars zorgen over jeugdigen op de hoogte zijn. Bij vrijwel alle gezinsdrama’s van de laatste jaren waren verschillende professionals betrokken, maar niemand had alle relevante informatie en niemand was de uiteindelijke verantwoordelijke voor het totaal. En de maatschappij zegt dan terecht, “hoe had dit kunnen gebeuren”, “konden de professionals niet gewoon de geboden hulp op elkaar afstemmen?” en “hadden we dit niet eerder kunnen oppakken”?
Door het maken van afspraken met alle relevante ketenpartners is het mogelijk om deze jeugdigen, onder andere via de Verwijsindex, vroegtijdig in beeld te krijgen. Sluitende aanpak, en niet langs elkaar heen werken, begint bij het van elkaar weten en vervolgens vooral samenwerken. De Verwijsindex is daarmee niets meer dan een ondersteunend instrument voor professionals om bij zorgen de extra check te kunnen maken wie nog meer betrokken is. Doel van de Verwijsindex Noord-Holland is door tijdig de hobbels in ontwikkeling naar volwassenheid te signaleren, eerder de betrokkenen in beeld te hebben en sneller eenduidigheid in handelen na te streven. Dat gebeurt met behulp van een eenvoudig instrument, de Verwijsindex. Instanties geven tijdig in de Verwijsindex een signaal af wanneer zij vaststellen dat het opgroeien van de jeugdige met enige zorg verloopt (aan de hand van landelijk bepaalde meldcriteria). Het gaat enkel over het bericht DAT er zorgen zijn. In de Verwijsindex staat niet WAT de zorg dan is. Als blijkt dat er minimaal nog een signaal over dezelfde jeugdige is verstuurd, dan ontstaat er een match tussen de meldende instanties. Overigens zal alleen een match ontstaan tussen instanties die reeds een directe betrokkenheid hebben bij de jeugdige. De meldende instanties zoeken vervolgens contact met elkaar om de samenwerking ten behoeve van de gesignaleerde jeugdige te starten. Uiteraard zal in de samenwerking tussen de instanties alleen voor de samenwerking relevante informatie worden uitgewisseld om uiteindelijk te kunnen komen tot een sluitend aanbod. Uiteindelijk weet u het beste wat nodig is voor uw kind en zullen we de samenwerking tussen de reeds betrokken instanties met uw instemming en hulp inzetten. Ook wij stellen, net als u, altijd het belang van uw kind centraal. Meer informatie kunt u vinden op www.verwijsindex.tv
15. Protocollen Wij gebruiken alle protocollen van het RIVM. Via deze site bent u op de hoogte; http://www.rivm.nl/zoeken?query=gezondheidsrisico%27s+in+een+kindercentrum U kunt ook een specifiek protocol bij ons aanvragen
16.Vierogenprincipe KDV t Zandkasteel heeft gekozen voor een camera, met beeld en geluid, op de babygroep en de peutergroep om op deze wijze altijd te voldoen aan het vierogenprincipe. De eigenaresses kunnen inloggen op laptop en mobiele telefoon met wachtwoord en is alleen voor hun toegankelijk. In het pand aan de Keinsmerweg is gekozen voor veel glas als scheidingswanden, vooral voor de zicht op elkaars groepen, naast dat de kinderen dat heel leuk vinden. Op woensdagmiddag, vrijdagmiddag en in schoolvakanties kan het voorkomen dat er één samengestelde groep is van kinderen van 0 - 12 jaar. We kiezen dan liever voor het toezicht en veiligheid op de groep. Er worden wel activiteiten geboden naar leeftijden, voor ieder wat wils. Als blijkt dat de groep te onrustig is kan er gekozen worden voor te splitsen naar de peutergroep. Door het camera systeem is het vierogenprincipe gewaarborgd.
17. Kindvolgsysteem Doen, praten, bewegen en rekenen Jonge kinderen ontwikkelen zich sprongsgewijs. Het observeren en registreren van de brede ontwikkeling is noodzakelijk om het ontwikkelingsverloop in beeld te brengen en te kunnen volgen. En vroegtijdig achterstanden kunnen registreren en signaleren. Hierdoor kunnen de pedagogisch medewerkers voortdurend inspelen op de speelleerbehoefte van kinderen. Volgen, signaleren en kindgericht werken zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het levert informatie om de ontwikkeling doelgericht te stimuleren (opbrengstbewust werken). Observaties vormen ook de basis voor het gesprek met ouders en collega’s over het kind. Aandachtspunten bij observeren en registreren zijn:
* sociale en emotionele ontwikkeling: zelfredzaamheid en spel
* spraak- en taalontwikkeling: ontluikende geletterdheid
* ontluikende reken- en wiskundeontwikkeling
* (senso)motorische ontwikkeling Kindvolgsystemen zijn een middel bij observatie en registratie.
Doen, Praten, Bewegen & Rekenen is een compleet kindvolgsysteem. Pedagogisch medewerkers volgen en stimuleren de ontwikkeling van 0-4-jarigen, op het gebied van motoriek, spraak/taal, sociale competentie en rekenen. De vragen in de observatielijsten gaan over concreet observeerbaar gedrag. Met de handelingssuggesties kunnen wij het kind extra stimuleren wanneer het wat achterblijft in de ontwikkeling.
De leidsters houden de ontwikkeling bij van uw kindje al vanaf zijn/haar komst. Ieder jaar worden de leerlijnen bijgehouden door de toegewezen mentor en bij overgang naar een volgende groep wordt eveneens de ontwikkeling geobserveerd en in een oudergesprek met de ouder besproken. De mentor is verantwoordelijk voor de overdracht naar de volgende mentor of school en BSO. Als blijkt dat er achterstanden ontstaan wordt er een plan van aanpak gemaakt met behulp van Doen, praten, bewegen en Rekenen. Ouders kunnen wanneer nodig doorverwezen worden naar een passende instantie voor verdere ondersteuning te denken aan bijvoorbeeld: huisarts, fysiotherapeut, logopedist, GGD voor opvoedvragen etc. Ouders geven toestemming voor de overdracht van kennis aan de basisschool en BSO en eventueel aan passende instanties voor ondersteuning bij achterstanden of bijzonderheden in de ontwikkeling.
Kinderen in de leeftijd van 2,5 jaar - 4 jaar die peuteropvang genieten kunnen geadviseerd worden voor extra vve ondersteuning. Deze kinderen worden geobserveerd 3 maanden, na de start, rond de 3 jarige leeftijd en 3 maanden voor de overgang naar de basisschool. Voor de VVE is er een apart beleidsplan. Als er problemen thuis zijn kunnen ook adviezen gegeven worden door de leidsters naar instanties. Zijn er meerdere instanties betrokken dan lichten we u in als we een melding in de Verwijsindex gaan doen.
20. Veiligheid en gezondheid beleid We werken met een veiligheid en gezondheid beleid. Het actuele veiligheid en gezondheid beleid kunt u inzien op de website onder het kopje veiligheid en gezondheidsbeleid.