Versieaugustus 2020 2e versie mei 2021 3e versie januari 2022 4e versie januari 2023 Beleid Veiligheid & Gezondheid Inhoudsopgave Hoofdstuk 1Inleiding 1.1 Introductie 2Missie, visie en doel 3Grote risico's 3.1 Voorbeelden van grote risico’s 4Omgang met kleine risico's 5Risico-inventarisatie 6Thema’s uitgelicht 6.1 Grensoverschrijdend gedrag 6.2 Achterwachtregeling 7EHBO regeling 8Beleidscyclus 8.1 Beleidscyclus 8.2 Plan van aanpak 8.2.1 Welke maatregelen worden genomen? 8.2.2 Hoe worden maatregelen geëvalueerd? 9Communicatie en afstemming intern en extern 10Ondersteuning en melding van klachten 1 Inleiding 1.1Introductie Voor u ligt het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid van de Sport BSO. Met behulp van dit beleidsplan wordt inzichtelijk gemaakt hoe we op onze locatie werken. Met als doel de kinderen en medewerkers een zo veilig en gezond mogelijke werk, speel en leefomgeving te bieden waarbij kinderen beschermd worden tegen risico’s met ernstige gevolgen en leren omgaan met kleine risico’s. Dit beleidsplan wordt jaarlijks herzien en geëvalueerd. Met betrekking tot de Sport BSO heeft er een update plaats gevonden in januari 2023 . Met kanttekening, dat de grote lijnen niet zijn gewijzigd. Voor alle locaties en groepen is dit hetzelfde. Om tot dit beleidsplan te komen zijn aan de hand van diverse thema’s gesprekken gevoerd met medewerkers en is er gekeken naar de RI van de afgelopen jaren. En is er in januari 2023 opnieuw een RI uitgevoerd. Daarnaast heeft op de locatie SPORT BSO een aparte RI gehoudeni.v.m de sport activiteiten. Deze heeft ook plaats gevonden in januari 2023. Met de beheerder van de multifunctionele ruimte en de directie hebben we de risico’s bekeken en is er een inspectie geweest van de kleedruimte, toiletten , toestellen ( worden jaarlijks door de beheerder uitgevoerd ) en gymzaal. De beheerder draagt zorg voor een twee jaarlijkse inspectie van de brand en veiligheid. Deze is aanwezig op locatie en opvraagbaar via de beheerder. De hygiëne wordt gewaarborgd door een dagelijkse schoonmaak. Er is geen doorgaande weg langs de locatie, tevens ook geen open water in de buurt. De afstand van de school, naar de locatie is beperkt. Achter de locatie is een omheind buitenspeelveld. Ook hier is rekening gehouden met het opstellen van het beleid met de risico’s en verwerkt. Centraal stond hierin of de huidige manier van werken leidt tot een zo veilig en gezond mogelijke werk-, speel- en leefomgeving. Indien noodzakelijk zijn er maatregelen opgesteld voor verbetering. Nicole de Waard is eindverantwoordelijke voor het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid. Een beleid komt in de praktijk echter pas goed tot zijn recht als alle medewerkers zich betrokken voelen en het beleid uitdragen. Daarom zal er tijdens elk teamoverleg een thema, of een onderdeel van een thema, over veiligheid of gezondheid op de agenda staan. Dit om continu in gesprek te blijven over het beleid. Zo blijven we scherp op onze werkwijzen, kunnen we monitoren of genomen maatregelen wel of niet effectief zijn en kunnen we bij veranderingen in de omgeving of situatie, zoals bij verbouwingen of veranderingen in de inrichting, direct controleren of het beleid al dan niet moet worden aangescherpt. 2 Missie, visie en doel Missie: Wij vangen kinderen op in een veilige en gezonde kinderopvang. Dit doen we door: - kinderen af te schermen van grote risico’s - kinderen te leren omgaan met kleinere risico’s - kinderen uit te dagen en te prikkelen in hun ontwikkeling Visie: 't Zandkasteel staat voor kinderopvang / buitenschoolse opvang waar gewerkt wordt, door te kijken naar het kind en vanuit daar een belangrijke bijdrage leveren aan de ontwikkeling, opvoeding en verzorging van kinderen. Het blijven uitdagen van kinderen en het leren omgaan met verschillende soorten situaties vormen daarvan een belangrijk onderdeel. Een veilige en gezonde leef- en speelomgeving vormt de basis van dit alles. Doel Vanuit de wet Innovatie Kwaliteit Kinderopvang dienen wij een beleid te creëren ten aanzien van Veiligheid en Gezondheid waar alle medewerkers zich verantwoordelijk voor voelen. De belangrijkste aandachtspunten binnen het vormgeven van het beleid zijn: 1) het bewustzijn van mogelijke risico’s, 2) het voeren van een goed beleid op grote risico’s en 3) het gesprek hierover aangaan met elkaar en met de externe betrokkenen. Dit alles met als doel, een veilige en gezonde omgeving te creëren waar kinderen onbezorgd kunnen spelen en zich optimaal kunnen ontwikkelen. 3 Grote risico's In dit hoofdstuk beschrijven we de belangrijkste grote risico’s die op onze locatie kunnen leiden tot ernstige ongevallen, incidenten of gezondheidsproblemen. We hebben de risico’s onderverdeeld in drie categorieën; fysieke veiligheid, sociale veiligheid en gezondheid. Per categorie hebben we de belangrijkste risico’s benoemd met de daarbij behorende maatregelen die zijn of worden genomen om het risico tot het minimum te beperken. In debijlage zijn de huisregels voor leidsters/groepsassistente en stagiaires bijgevoegd. Fysieke veiligheid Ten aanzien van fysieke veiligheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s: - Vallen van hoogte. Genomen maatregelen zijn: kinderen worden gewezen op de gevaren van klimmen op attributen die daar niet voor bestemd zijn. We blijven dit benoemen en de kinderen volgen adviezen van de leidsters op. Er wordt gebruik gemaakt van valmatten tijdens sport en spel. Buiten mag er niet geklommen worden op de omheining. We maken geen gebruik van de wand klimrekken. - Verstikking. Genomen maatregelen zijn: Er is altijd toezicht tijdens het gebruik van de aanwezige toestellen. Er zijn geen kleine voorwerpen aanwezig en de leeftijd is vanaf 4 jaar. Van de ringen mag geen gebruik gemaakt worden. Deze zijn afgekeurd. Tijdens een tikspel en het gebruik van lintjes worden deze op een veilige manier gebruikt, de kinderen worden hierop gewezen door de PM-er. Alle leidsters hebben een EHBO diploma en de kennis om in te grijpen in een nood situatie. - Vergiftiging. Genomen maatregelen zijn: Op de Sport BSO zijn geen giftige artikelen aanwezig welke in het bereik van kinderen zijn. Schoonmaakmiddelen worden opgeborgen in kasten en op planken welke buiten bereik van de kinderen zijn. - Verbranding. Thee wordt bewaard in een thermoskan. Wanneer de leidsters thee/koffie/warme dranken drinken worden deze op hoogte of in de kast buiten bereik van de kinderen weggezet.Er wordt niet gekookt op de locatie. Hete vloeistoffen worden niet meegenomen de sportzaal in. - Verdrinking. Genomen maatregelen zijn: Kinderen van de BSO zijn altijd met een leidster buiten.
Struikelen en uitglijden Om te voorkomen dat kinderen, pedagogisch medewerkers of ouders struikelen of uitglijden zorgen dat natte plekken op de vloer worden direct droog gemaakt. KInderen moeten tijdens de sport activiteiten hiervoor bestemd schoeisel aanhebben.
Bezeren aan oneffenheden in muren en meubilair Er wordt continu gecontroleerd op oneffenheden en meubilair, zoals uitstekende spijkers, schroeven. Meubilair wordt gecontroleerd op scherpe hoeken en randen of beschadigingen die een risico vormen. Er wordt indien nodig direct actie ondernomen. Het meubilair is degelijk en veilig.
Sociale veiligheid Ten aanzien van sociale veiligheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s: - Grensoverschrijdend gedrag. Genomen maatregelen zijn: Er is een uitgebreid protocol aanwezig zie bijlage 2 welke de leidsters naleven. Op de werkvloer is het de taak van de leidsters om de kinderen te begeleiden en ondersteunen in hun sociale contacten. - Kindermishandeling. Genomen maatregelen zijn: Er is een protocol aanwezig voor de leidsters bij verdenken en/of vermoeden. We volgen het stappen plan van de meldcode kindermishandeling in de kinderopvang. Jaarlijks wordt dit protocol doorgenomen met de leidsters. - Vermissing. Genomen maatregelen zijn: Wanneer een kindje niet gebracht wordt en er geen afbericht is gedaan, bellen wij altijd de ouders. Wanneer het op het dagverblijf / BSO gebeurt gaat direct het protocol vermissing van een kind in werking. Dit houdt in dat er volgens het stappen plan wordt gewerkt. Gezondheid Ten aanzien van gezondheid hebben we de volgende risico’s gedefinieerd als grote risico’s: - Gastro enteritis (bijvoorbeeld diarree door onhygiënisch werken, geïnfecteerde toiletbril) - Voedselinfectie of voedselvergiftiging - Infectie via water (legionella) - Huidinfectie (bijvoorbeeld krentenbaard) - Luchtweginfectie (bijvoorbeeld RS virus) Verspreiding van en besmetting met deze gezondheidsrisico’s voorkomen we op de volgende manieren:. Verspreiding via de lucht: - Hoest- nies discipline, - ventileren en luchten Verspreiding via de handen: - Handhygiëne op de juiste momenten en juiste manier - Persoonlijke hygiëne zoals kleding, nagels en sieraden, handschoenen Via voedsel en water: - Voedsel/water hygiëne en voedsel-/waterveiligheid - We werken via protocollen Via oppervlakken (speelgoed): - goede schoonmaak - we werken via protocollen Op dit moment hebben we geen extra maatregelen meer m.b.t Corona, we volgen ten alle tijden de richtlijnen van het RIVM 4 Omgang met kleine risico's Met kinderen vanaf 4 jaar kun je al heel duidelijke afspraken maken. Denk ten aanzien van veiligheid bijvoorbeeld aan afspraken die gelden tijdens spelsituaties of activiteiten hoe om te gaan met bijvoorbeeld speelgoed en speeltoestellen. Om kinderen mee te laten helpen om risico’s te beperken kunnen ook ten aanzien van gezondheid afspraken worden gemaakt. Denk aan het wassen van de handen na toiletbezoek of het houden van een hand voor de mond tijdens niezen of hoesten. Onze missie is onze kinderen een zo veilig en gezond mogelijke opvang te bieden. Hierbij willen we ongelukken of ziekte als gevolg van een bijvoorbeeld niet schoon of ondeugdelijk speelgoed / speeltoestel voorkomen. Maar met overbescherming doen we de kinderen uiteindelijk ook geen goed. Daarom beschermen we de kinderen tegen grote risico’s. Een bult, een schaafwond of iets dergelijks kan gebeuren. Goed schoeisel is belangrijk tijdens het sporten om niet uit te glijden. Daarom aanvaarden wij op onze opvang de risico’s die slechts kleine gevolgen kunnen hebben voor de kinderen en leren ze hier op een juiste manier mee om te gaan. Om risicovolle speelsituaties veilig te houden moeten kinderen zich daarom tijdens spelsituaties of activiteiten houden aan diverse afspraken. Daarnaast zijn er afspraken over hoe om te gaan met spullen als speelgoed en gereedschap, dit om te voorkomen dat door oneigenlijk gebruik letsel kan ontstaan. We leren de kinderen door het juiste voorbeeld te geven, hoe je om gaat met speelgoed / sport en spel attributen omgeving en met elkaar. Bijvoorbeeld, bij een tik spel tik je als tikker zacht zonder te duwen. Met trefbal spelen we met een zachte ballen en mogen we niet richten op het hoofd. Om gezondheidsrisico’s te beperken en de kinderen hieraan zelf bij te laten dragen zijn daarom goede afspraken met kinderen noodzakelijk. Voorbeelden van afspraken die met kinderen zijn gemaakt zijn het wassen van de handen na toiletbezoek of het houden van een hand voor de mond tijdens niezen of hoesten.
De afspraken worden regelmatig met de kinderen besproken en herhaald. Bijvoorbeeld voorafgaand aan een activiteit of spel, voorafgaand aan een toilet ronde of in periodes dat veel kinderen en medewerkers verkouden zijn. Alle leidsters werken volgens de huisregels zie bijlage .1 Welke zijn voortgekomen uit de RI. 5 Risico-inventarisatie Wij maken gebruik van de RI. Deze inventarisatie heeft inzichtelijk gemaakt welke maatregelen in die tijd zijn genomen. In januari 2023 hebben we de risico-inventarisatie veiligheid en gezondheid uitgevoerd.Voor de Sport BSO is deze anders dan de reguliere BSO, met betrekking op de groepsruimte. Aan de hand van deze inventarisatie hebben we de risico’s op onze locatie in kaart gebracht. De grote risico’s zijn reeds beschreven in hoofdstuk 3. We brengen de risico’s in kaart aan de hand van de wijzigingen op de werkvloer , nieuwe situaties etc. Een plan aangepast aan de situatie. Een plan up to date. Zie bijlage 5 voor het formulier. 6 Thema’s uitgelicht 6.1Grensoverschrijdend gedrag Grensoverschrijdend gedrag door volwassenen of door kinderen kan een enorme impact hebben op het welbevinden van het getroffen kind. In het protocol wordt beschreven hoe het risico op grensoverschrijdend gedrag door zowel aanwezige volwassenen als kinderen zo veel als mogelijk wordt beperkt. Het gaat om het risico op grensoverschrijdend gedrag door beroepskrachten, beroepskrachten in opleiding, stagiairs, vrijwilligers, overige aanwezige volwassenen en kinderen. Onder grensoverschrijdend gedrag vallen zowel seksuele, fysieke als psychische grensoverschrijdingen. Het ziet bijvoorbeeld ook toe op pestgedrag van kinderen onderling. Grensoverschrijdend gedrag door volwassenen of door kinderen kan een enorme impact hebben op het welbevinden van het getroffen kind. Op onze locatie heeft dit thema dan ook onze bijzondere aandacht. We hebben de volgende maatregelen genomen om grensoverschrijdend gedrag met elkaar te voorkomen en wat te doen als we merken dat het toch gebeurt: · Tijdens teamoverleg wordt regelmatig over het onderwerp gesproken om zo een open cultuur te creëren waarbij medewerkers elkaar durven aan te spreken. · De Meldcode Huiselijke geweld en kindermishandeling wordt nageleefd. · In het pedagogisch beleidsplan hebben we opgenomen dat kinderen wordt geleerd hoe je met elkaar om kunt gaan waarbij respect is voor normen en waarden. Zo weten kinderen wat wel en niet toelaatbaar is, en wat gepast en ongepast gedrag is. · Daarnaast leren we kinderen dat het belangrijk is dat ze het direct aangeven als zij bepaald gedrag ervaren dat niet wenselijk is. We helpen ze mondiger te maken op momenten dat dit nodig is. De volgende maatregelen worden genomen om grensoverschrijdend gedrag te voorkomen:
Alle medewerkers hebben een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG verklaring).
De Sport BSO bevindt zich in een sport en evenementen hal de Multi treffer, hier zijn gedurende de opvang uren altijd personen aanwezig.
Er zijn duidelijke afspraken hoe er gehandeld moet worden als een kind een ander kind mishandelt.
Medewerkers kennen de afspraken hoe er gehandeld moet worden als een kind een ander kind mishandelt.
Er is een meldcode huiselijk geweld en protocol wat te doen als kindermishandeling.
Medewerkers kennen de meldcode en passen hem toe bij een vermoeden van kindermishandeling. 6.2Achterwachtregeling Een achterwacht is in twee situaties nodig: - Er is één pedagogisch medewerker op de locatie, waarbij wordt voldaan aan de BKR. In deze situatie moet een volwassene op afroep beschikbaar zijn die binnen 15 minuten op de locatie kan zijn. Deze persoon is tijdens opvangtijden altijd telefonisch bereikbaar. - Er is één pedagogisch medewerker op de locatie, waarbij niet aan de BKR wordt voldaan (drie-uursregeling). In deze situatie moet een tweede volwassene op de locatie aanwezig zijn. De afwijkende inzet mag op de dagen van de week verschillen, maar niet per week verschillen. De volgende personen zijn bereikbaar als achterwacht: Simone Snip 0612085380 Nicole de Waard 0612085359
Divera Bergman0652170756
KDV t zandkasteel 0224590483 7 EHBO regeling Om adequaat te kunnen handelen bij incidenten is het noodzakelijk dat er tijdens openingsuren op elke locatie minimaal één volwassene aanwezig is met een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO. Er zijn voldoende medewerkers met een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO Op onze locatie doen we er alles aan om te voorkomen dat een kind letsel oploopt als gevolg van een ongeluk(je). Toch is dit helaas niet geheel te voorkomen. Daarnaast kunnen zich andere calamiteiten voordoen, waardoor EHBO noodzakelijk is. Op onze locatie hebben alle medewerkers een geldig en geregistreerd certificaat voor kinder-EHBO. Alle diploma's zijn in te zien op locatie. 8 Beleidscyclus 8.1Beleidscyclus Onze beleidscyclus starten we met een uitgebreide risico-inventarisatie. Op basis van de uitkomsten van de risico-inventarisatie maken we een actieplan en een jaarplan op. De voortgang van beide plannen wordt regelmatig geëvalueerd tijdens teamoverleggen. Op basis van de evaluaties wordt het beleidsplan Veiligheid en Gezondheid bijgesteld. En bij veranderingen van situaties directe aanpassing. 8.2Plan van aanpak 8.2.1Welke maatregelen worden genomen? De risico-inventarisaties hebben inzicht gegeven in de huidige stand van zaken ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Naar aanleiding van deze inventarisatie zijn er een aantal actiepunten op de agenda gezet met als doel de kwaliteit van de opvang te verbeteren. 8.2.2Hoe worden maatregelen geëvalueerd? Om te bepalen of de genomen acties en maatregelen ertoe hebben geleid dat er een veiligere en gezondere opvang kan worden geboden, evalueren we per kwartaal de genomen maatregelen en/of ondernomen acties tijdens ons teamoverleg. Indien een maatregel of actie een positief effect heeft gehad, wordt het veiligheids- en gezondheidsbeleid hierop aangepast. Omdat we willen dat er direct een maatregel aangepast worden werken we met standaard formulier zie bijlage . Via dit formulier kunnen we het veiligheid en gezondheid beleid aanpassen waar nodig. 9 Communicatie en afstemming intern en extern Intern en extern betrokkenen (pedagogisch medewerkers, pedagogisch medewerkers in opleiding, stagiairs, vrijwilligers en ouders) We vinden het belangrijk dat medewerkers zich betrokken voelen bij het veiligheids- en gezondheidsbeleid. Wanneer het beleidsplan voor veiligheid en gezondheid wordt opgesteld of bijgesteld, spelen zij dan ook allen een actieve rol hierin. Wanneer een nieuwe medewerker op de locatie komt werken zorgen we voor een uitgebreide introductie in het veiligheids- en gezondheidsbeleid, met indien nodig eventuele extra opleiding en instructies. Zodanig dat deze persoon in staat is tot het nemen van maatregelen wanneer dit aan de orde is. Tijdens team overleggen is het bespreken van mogelijke veiligheids- en gezondheidsrisico’s een vast agendapunt. Zo wordt het mogelijk zaken bespreekbaar te maken en direct bij te stellen. Medewerkers worden hierdoor vertrouwd met het geven van feedback aan elkaar. Tijdens het intake gesprek berichten we ouders over onze activiteiten ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Zo zijn ouders direct op de hoogte van onze visie ten aanzien van veiligheid en gezondheid. Daarnaast worden ouders via de maandelijkse nieuwsbrief en via de oudercommissie op de hoogte gehouden van lopende activiteiten. Wanneer er vragen zijn van ouders worden deze zo mogelijk ter plekke beantwoord. Wanneer deze vraag voor meerdere ouders interessant is, wordt deze tevens in de nieuwsbrief opgenomen. Ook is het beleid in te lezen op onze website. RI per ruimte Multitreffer ( deveiligheid ) HAL In de hal van de Multitreffer / ingang sport BSO staan stoelen opgestapeld, hierover zijn de volgende afspraken gemaakt met de kinderen ;
Er wordt niet op de stoelen geklommen
Kinderen spelen niet onder de stapel stoelen
Actie punt ; Leidsters wijzen de kinderen op de gevaren en begeleiden de kinderen bij binnenkomst. Kleedruimten Hygiëne ; Voor de start van de sport BSO ( binnenkomstkinderen ) controleert de leidster de toiletten en de vloer van de kleedruimte. Actie punt ; beschrijven in huisregels/werkplan groepsleidsters Actie punt ; bij onhygiënische situatie de ruimte schoonmaken Kinderen kleden zich om en komen dan direct naar de PM-er. Er mag niet gespeeld worden in de kleedruimte. Kantine ; Zitten op de barkrukken
Kinderen wijzen op de gevaren van het wiebelen van de barkrukken, deze kunnen omvallen als je niet op vier poten blijft zitten
Actie punt; blijf de kinderen alert maken op de gevaren van de krukken. Keuken/Bar Kinderen mogen niet achter de bar komen
Kinderen worden erop gewezen welke ruimte toegankelijk is voor hun om te spelen/sporten. Achter de bar is voor de leidsters.
De alcoholische dranken worden voor binnenkomst door de leidsters in het afgesloten hok geplaatst.
ACTIE; omschrijven in huisregels SPORTHAL De kinderen worden begeleid in hun spel. De regels worden uitgelegd en het juiste gebruik van het speelgoed sport/spel materiaal wordt uitgelegd. De kinderen gaan onder begeleiding sporten. In de map van de leidsters op de BSO zitten eerste hulp formulieren, voor de leidsters een extra geheugensteuntje bij kleine ongelukjes en de juiste manier van handelen. We hebben bewust niet alle attributen beschreven. Alle aanwezige materialen worden gecontroleerd op veiligheid en indien nodig afgekeurd. Deze zijn dan voorzien van een stikker. Leidster begeleiden de sport en spel activiteiten. Indien nodig wordt er altijd gebruik gemaakt van de val matten. Kinderen moeten altijd het juiste schoeisel dragen! Anders kunnen zij niet deelnemen aan de activiteiten. BRAND De SPORT BSO ruimte wordt gecontroleerd door de brandweer. We maken gebruik van de aangegeven vluchtroutes. De kleine blusmiddelen zijn voorzien van een certificaat.