Index 1. Inleiding 2. Pedagogische doelstelling 3.Uitgangspunten;
* 3.1 Visie op ontwikkeling
* 3.2 Visie op het opvoeden
4. Pedagogische vuistregels; Verantwoorde opvang > 4.1 Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen > 4.2 Het bevorderen van de persoonlijke competentie van kinderen > 4.3 Het bevorderen van de sociale competentie van kinderen > 4.4 De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen
1. Inleiding Voor u ligt het pedagogisch beleidsplan van de sport BSO 't Zandkasteel. Wij zullen dit beleidsplan gebruiken bij ons dagelijks handelen op de buitenschoolse opvang. Als er wordt gesproken over ouders, bedoelen wij ouders/verzorgers.
2.Onze pedagogische doelstelling Ons pedagogisch hoofddoel staat bij ons op nummer één. Dit houdt in dat we kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot 12 jaar op zullen vangen in een liefdevolle, warme, veilige en ook leerzame omgeving. We werken op een professionele manier met goed geschoolde pedagogisch medewerkers. De pedagogisch medewerkers nemen de verzorging van de ouders over en doen dit met veel liefde en plezier. De pedagogisch medewerkers zorgen er zo voor dat de ouders hun kind met een gerust en veilig gevoel achter kunnen laten. De pedagogisch medewerkers proberen een zo veilig mogelijke ruimte te creëren waarin de kinderen zich prettig voelen en waarin ze zichzelf kunnen zijn. Daarnaast willen we er met z’n allen voor zorgen dat er altijd vertrouwde gezichten zijn zodat de kinderen altijd op iemand terug kunnen vallen. We vinden het belangrijk dat we ten allen tijden respect voor elkaar tonen. De BSO richt zich op de vrije tijd van kinderen. We willen er dan ook voor zorgen dat de kinderen in een sfeervolle, veilige en gezellige ruimte kunnen spelen, kletsen en sporten.
3. Uitgangspunten 3.1 Visie op de ontwikkeling van kinderen Kinderen willen graag serieus genomen worden, ze willen gerespecteerd en geaccepteerd worden. Ieder kind moet zich op zijn eigen manier en tempo kunnen ontwikkelen. Zo is ieder kind uniek en moet de kans krijgen om zijn eigen mogelijkheden en ‘kunnen’ te ontdekken. Wij als pedagogisch medewerkers van 't Zandkasteel willen de kinderen graag ondersteunen en begeleiden. We willen veel aandacht schenken aan het met elkaar omgaan, samenspelen maar ook vooral aan het individuele spel. Een kind mag zich ook eens terugtrekken als hij dat wil en de mogelijkheid hebben om even op zichzelf te zijn.
3.2 Visie op het opvoeden Als pedagogisch medewerker vinden wij het belangrijk dat we een warme, veilige, vertrouwde en geborgen ruimte kunnen bieden. Er moet aandacht zijn voor ieder kind en we willen graag dat ieder kind zich veilig en geborgen voelt. Wij nemen een deel van de opvoeding en verantwoordelijkheid over van de ouders waarbij we natuurlijk altijd openstaan voor de meningen en adviezen van de ouders. We willen er voor zorgen dat de thuissituaties zoveel mogelijk terugkomen op het kinderdagverblijf, zodat de kinderen zich echt thuis gaan voelen bij ons. Rust, regelmaat en reinheid vinden wij belangrijk. Wel bepalen de kinderen op de BSO vooral zelf wat de inhoud is van hun dag. We vinden het belangrijk dat de kinderen hetzelfde kunnen doen als dat ze thuis doen, maar wel in goed overleg met de pedagogisch medewerker van die dag. De leidster zal ervoor zorgen dat er genoeg mogelijkheden zijn voor de kinderen gericht op sport en spel. De kinderen van de buitenschoolse opvang hebben een plek voor zichzelf, zodat ze zich even kunnen terugtrekken met elkaar (leeftijdsgenootjes onder elkaar).
4. De pedagogische vuistregels van KDV en BSO 't Zandkasteel zijn omschreven via "Verantwoorde dagopvang" . Het realiseren van het pedagogische hoofddoel en het uitwerken hiervan wordt hieronder toegelicht door middel van de volgende vuistregels. Ons pedagogisch plan moet terug te vinden zijn in het handelen op 't Zandkasteel. Om dit te kunnen realiseren maken we gebruik van een aantal vuistregels. D.m.v. deze vuistregels weet iedereen waar hij/zij aan toe is, dat geldt dus voor kind, ouder en de medewerkers van 't Zandkasteel .
4.1 Het bieden van emotionele veiligheid aan kinderen. Ieder kind is verschillend, we respecteren het kind zoals hij of zij is. We staan open voor de speelwijze, gedachtegang enz. Je mag het niet eens zijn met een bepaald gedrag of houding, maar je vertelt het kind dan wel altijd waarom je het er niet mee eens bent. Zo verantwoord je je gevoel aan het kind en aan je zelf (denk aan het geven van uitleg en grenzen op een bepaald gedrag). Kinderen mogen zelf keuzes maken binnen aanvaardbare grenzen. Ook positieve gedragingen worden benoemd, zo laat je aan het kind zien dat je bepaald gedrag prijst. Dit kun je benoemen of dit uiten in een gebaar of aanraking. We zullen het kind altijd serieus nemen, we gaan uit van het aard van het beestje en daarmee gaan we aan de slag. We staan open voor het kunnen en niet kunnen van het kind. Daarbij houden we rekening met het tempo en het niveau van de ontwikkeling van het kind. We werken kindvolgend en door een sensitief responsieve manier van werken voelt het kind zich gezien en zal zich veilig voelen bij zijn leidsters. Veilig voelen draagt bij aan ontwikkeling. Het werken met vaste leidsters draagt ook bij aan het veilig voelen van ouder en kind.
4.2 Het bevorderen van de persoonlijke competenties van kinderen. Als kinderen gewend zijn op de BSO en zich veilig voelen kunnen zij zich ontwikkelen. We dagen de kinderen uit in hun ontwikkeling. Door verschillende spelmaterialen en mogelijkheden aan te bieden worden verschillende ontwikkelingsgebieden gestimuleerd. Bijv. buitenspelen, balspel, touwtje springen stimuleren de motorische ontwikkeling. We willen de motorische ontwikkeling en mogelijkheden van het kind zo goed mogelijk begeleiden en stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek.
Sportactiviteiten vinden wij belangrijk. Tijdens de sport BSO worden onder leiding van een pedagogisch werker sportactiviteiten aangeboden. De keus van het kind staat hierin voorop.
Cognitief wordt gestimuleerd door sport en spel, hindernisbaan , balanceren, team spellen, samenwerken. Voor een rustmoment kunnen de kinderen wat kleuren of een spelletje doen.
Creatieve ontwikkeling stimuleren we door het aanbieden van dansen, speurtochten, fantasie spel, rollen tikkertje etc.
Taal wordt gestimuleerd door voorlezen, praten en uitleggen, zingen, samenspel tussen de kinderen te stimuleren. Rekening houdend met de interesses en ontwikkelingsfase van het kind worden activiteiten aangeboden, we werken op een kindvolgende manier. We stimuleren de zelfstandigheid van kinderen, bijv. het klaarzetten van de activiteiten, voorbereiden, zelf aan en uitkleden.
4.3 Het bevorderen van de sociale competenties van kinderen. Kinderen leren van spelen met andere kinderen. De rol van de pedagogisch medewerker is cruciaal; zij werkt kindvolgend, is in nabijheid van de kinderen en speelt mee, geeft het goede voorbeeld in sociale vaardigheden. Zij begeleidt de sociale interactie waar nodig is; bijv. Mees wil jij de bal aan Cato geven? Zij benoemt gevoelens bij de uitleg; bijv. Ik zie dat je boos bent op Ben, jij wilde ook met de bal gooien. ( intentie benoemen)
4.4 De socialisatie van kinderen door overdracht van algemeen aanvaarde waarden en normen We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen, dat betekent niet elkaar pijn doen, fysiek of pesten. We hebben met elkaar afspraken gemaakt over hoe we met elkaar omgaan. Deze afspraken hebben we opgeschreven en worden vaak herhaald tijdens de sport BSO. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we dieren nooit pijn en respecteren de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgegaan met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we er allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de algemeen aanvaarde waarden en normen. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid. De pedagogisch medewerker begeleidt de kinderen en geeft het goede voorbeeld, zij/hij legt uit wat het gewenste gedrag is en waarom.
5.Het pedagogisch handelen. Hoe handelen we in bepaalde situaties op 't Zandkasteel? We vinden het belangrijk dat je een kind in zijn waarde laat en behandelt als een kind met een eigen wil, verschillende emoties en ook met verschillende lichamelijke en verstandelijke mogelijkheden. We willen hier dan ook zo goed mogelijk naar handelen. We zullen hieronder een aantal zaken uitleggen, zoals: hechten, een eigen identiteit, sociale ontwikkelingen, straffen en belonen, emoties, weerbaarheid, zelfredzaamheid, zelfstandigheid, zindelijkheid, taalontwikkeling, verstandelijke- en motorische ontwikkeling en creativiteit. We zullen de kinderen benaderen als kleine mensen met verschillende wensen en behoeften. Ieder kind is uniek. We schenken veel aandacht aan de ontwikkeling van een eigen identiteit en daarbij komen de volgende zaken aan de orde:
5.1 Sociale ontwikkeling. 5.1.1 Zelfredzaamheid We vinden het belangrijk dat de kinderen een zelfredzaamheid bereiken die past bij het niveau van hun ontwikkeling. Wij zullen dit dan ook zeker stimuleren waar nodig. Immers, zelfstandigheid maakt de kinderen weerbaar. Hun wereld wordt breder en zo krijgen ze meer mogelijkheden. We stimuleren zaken zoals het veters strikken, opdrachtjes uitvoeren, zelfstandig opruimen van speelgoed en ga zo maar door. Natuurlijk stemmen de pedagogisch medewerkers hun hulpvaardigheid hierop af en geven complimentjes om positief gedrag te stimuleren. Een groot voordeel van het werken met groepen kinderen is, dat de kinderen spelenderwijs van elkaar leren. Ze leren samen te spelen, te leren, te delen, te communiceren, te luisteren naar elkaar, elkaar te helpen en om gezamenlijk aan activiteiten deel te nemen, bijvoorbeeld samen een puzzel te maken of met elkaar aan tafel te eten.
5.1.2 Conflictsituaties Soms ontstaan er conflicten tussen mensen en zo kan het gebeuren dat dit ook op de groep voorkomt.
We proberen de kinderen te leren voor zichzelf op te komen en het conflict niet uit de weg te gaan. Omgaan met conflicten is ook weer een sociale vaardigheid en zo leert het kind dat je vaak een oplossing kunt vinden voor het conflict. We zullen de kinderen leren hoe je kunt praten met elkaar (tijdens een ruzie over een speeltje bijv.) en we zullen het kind eerst zelf laten proberen of hij of zij het conflict zelf kan oplossen. Daarbij houden wij als pedagogisch medewerker natuurlijk wel een oogje in het zeil en zullen wij ingrijpen wanneer een ruzie gevaar oplevert, bijv. met z’n tweeën tegelijk van de glijbaan af willen.
5.1.3 Straf en beloning. Ieder kind krijgt wel eens te maken met het verleggen van zijn of haar grenzen en daarbij komen straf en beloning om de hoek kijken. Om die grenzen uit te proberen gaan ze opzoek naar die grenzen. Binnen bepaalde grenzen heeft het kind alle vrijheid om zich te ontwikkelen en de wereld te ontdekken. Bepaald gedrag dat de grenzen overschrijdt en storend is voor de andere kinderen en de sfeer op de groep zullen wij corrigeren. Dat corrigeren begint met een waarschuwing en helpen het kind zo te herinneren aan de grenzen. We zullen het kind te allen tijde uitleggen waarom zijn of haar gedrag niet getolereerd kan worden. Bepaald storend gedrag kan ook worden genegeerd, bijv. als het kind steeds maar de aandacht vraagt. Vaak wil dit ook helpen. Als de waarschuwingen door middel van het verheffen van de stem, lichaamstaal, negeren, niet helpt zullen wij het kind even apart nemen en het nog eens duidelijk en op een rustige manier (dus even weg van de groep) uitleggen. Het kind komt even tot zichzelf. Met het geven van een compliment, een knuffel, een kus of een aai belonen wij een kind bij positief gedrag. Bijvoorbeeld: als een kind geholpen heeft met oplossen van een conflict met andere kinderen geven wij het kind een compliment. We belonen de kinderen om hen zo te stimuleren dingen zelf te gaan doen.
5.2 Emotionele ontwikkeling 5.2.1 Hechten Wij willen ervoor zorgen, dat het kind iedere keer als hij komt spelen, 2 a 3 vaste gezichten op de sport BSO heeft. Zo zorgen wij ervoor dat de gezichten vertrouwd raken en het kind zich veilig voelt. Hij weet welke reactie hij bij welke leidster kan verwachten en het kind zal zich aan de leidsters gaan hechten. Daarom willen we te alle tijden er voor zorgen dat de kinderen altijd vaste en vertrouwde gezichten om zich heen hebben, die voor hen zorgt en met hun speelt. We houden zoveel mogelijk vast aan vaste gezichten tijdens het ophalen uit school en het brengen naar school. Dit schept structuur en vertrouwen.
5.2.2 Omgaan met verdriet en blijdschap We geven ieder kind de kans om te laten zien dat ze of juist heel blij zijn of juist verdrietig. Als een kind verdrietig is nemen we dat serieus en proberen het verdriet of de angst een beetje weg te nemen. Wij troosten het kind door bijv. op schoot te nemen, te knuffelen en een veilig gevoel te geven. Wij laten merken dat een kind best eens verdrietig of boos mag zijn en mag huilen. Sommige kinderen trekken zich juist heel erg terug als ze bang of verdrietig zijn. Daar hebben we alle respect voor, maar wij houden het kind wel goed in de gaten. Wij blijven proberen om contact te maken met het kind. Wij zullen proberen om het kind zoveel mogelijk op zijn of haar gemak te stellen. Dit kan ook bijv. zijn om even aandacht te schenken aan het kind apart van de groep, even helpen bijvoorbeeld samen met de juf.
5.2.3 Afscheid nemen Wij willen de kinderen de tijd geven om afscheid van hun ouders te nemen. De kinderen zwaaien hun papa of mama of iemand anders die hem of haar die dag brengt altijd samen met een van de aanwezige pedagogisch medewerkers uit. Het naar school brengen wordt door een vaste pedagogisch medewerker gedaan zoveel als mogelijk en de kinderen van groep 1 en 2 worden tot in de klassen gebracht en gedag gezegd. Vervolgens volgt er een controle of de kinderen van groep 3 t/m 8 in de klas zitten, wanneer nodig kan een kind hier extra begeleiding bij krijgen. De dag wordt ook doorgenomen met de kinderen, bijv. je wordt vanmiddag door meester Maarten opgehaald. Bijzonderheden worden overgedragen aan de leerkrachten.
5.2.4 Wennen Voordat uw kind voor het eerst bij ons komt, is het fijn om van te voren een keer langs te komen samen met uw kind. Hiervoor maken we een afspraak met u. Zo kan uw kind alvast een kijkje nemen op de groep, al is het maar even. Als kinderen van de kinderopvang van t Zandkasteel doorschuiven naar de BSO zijn er wenmomenten. Als de vierjarige leeftijd in zicht komt, wordt de bijna kleuter met de pedagogisch medewerker van zijn eigen groep begeleid naar de BSO. Er wordt rondgekeken, kennisgemaakt met de andere, vaak al bekende kindjes. Kennismaken met de pedagogisch medewerkers op de BSO. Ook de ouders worden betrokken doordat ze worden uitgenodigd om te komen kijken op de BSO. Nieuwe kindjes mogen vaak even bij juf of meester zitten, of naast juf of meester als ze dat graag willen. Kennismakingsspellen worden ook gebruikt, zoals bijv. Een balspel, de bal gooien en dan de naam van het kind noemen. Als jonge BSO kinderen van de BSO naar de sport BSO doorschuiven, gebeurt dit in overleg met de ouders , deze vragen dit apart aan. Om het kind aan het idee te laten wennen, praat de leidster met het kind over de nieuwe situatie. De nieuwe juf of meester voor het kind op de nieuwe stamgroep stelt het kind gerust, mag naast juf of meester zitten als hij/zij dat wilt of kiezen naast welk vriendje of vriendinnetje te willen zitten of spelen.
5.3 Lichamelijke ontwikkeling 5.3.1 Motoriek We willen de motorische ontwikkeling en mogelijkheden van het kind zo goed mogelijk begeleiden en stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek. We willen de motorische ontwikkeling en mogelijkheden van het kind zo goed mogelijk begeleiden en stimuleren, zowel de fijne als de grove motoriek dit door middel van sport en spel.
Sportactiviteiten vinden wij belangrijk. Tijdens de sport BSO worden onder leiding van een pedagogisch medewerker sportactiviteiten aangeboden. De keus van het kind staat hierin voorop. Bij de locatie is er een voetbalveld/speelveld en een skatepark in de buurt, waar volop gespeeld en gesport kan worden. Dagelijks wordt er bijv. gevoetbald of verstoppertje gespeeld op de grote speelweide of worden er sport en spel activiteiten aangeboden binnen in de zaal.
5.3.2 Toiletgang De oudere kinderen die zelfstandig naar de wc kunnen, zijn vrij om te gaan wanneer ze moeten. We vinden het hygiënisch aspect belangrijk, jongere kinderen kunnen we begeleiden bij het handen wassen. Het kan nog gebeuren dat een kind een “ongelukje” heeft en te laat naar de wc gaat, omdat het zo lekker aan het spelen is bijv. Op de BSO zijn een aantal (onder)broeken voorradig voor ongelukjes.
5.3.3 Seksuele voorlichting Al vaak op hele jonge leeftijd komen er bij kinderen vragen op over de bloemetjes en de bijtjes. Deze vragen zijn vaak ook al bij de ouders een onderwerp van gesprek geweest. Het is voor ons van belang dat de antwoorden van de ouders en onze pedagogisch medewerker op één lijn liggen. Zelf zijn wij er wel voor dat, als er vragen komen, er een duidelijk antwoord gegeven wordt, die op een kinderlijke manier wel de waarheid vertelt. Wij gaan hier natuurlijk niet verder op in en het moet voor het kind verder wel te begrijpen blijven. De seksuele ontwikkeling begeleiden wij, door net als op ieder ander gebied, kinderen de ruimte te geven om die ontwikkeling door te maken. Dat doen we door een open en positieve houding. Het heeft ook te maken met het overdragen van normen en waarden. Je vertelt bijvoorbeeld dat het niet erg is als een kind met zijn hand in zijn broek zit te friemelen. Behalve tijdens de lunch aan tafel en in het bijzijn van andere kinderen. Dat het een handeling is die je alleen doet als je alleen bent. Je vertelt ze bijvoorbeeld ook om respect te hebben voor hun eigen behoeften en beleving, maar ook voor die van de ander. Ze leren bovendien dat gevoelens en normen en waarden per persoon en situatie kunnen verschillen. Soms kun je kinderen een boekje over seksualiteit geven. Vooral voor wat oudere kinderen is dat een prettige manier om iets over seksualiteit te weten te komen. Dan laat je hen bepalen wat ze willen weten en kun je het verhaal in het boekje als basis nemen. Aan de hand van die boekjes kun je ook samen lezen. Dat maakt dat de kinderen ook iets meer aan elkaar kunnen vertellen. Een andere manier om seksualiteit te bespreken, is door in de kring vragen te stellen over hoe zij denken dat het gaat. Zo weet je meteen welke woorden zij gebruiken en wat ze al weten.
5.4 Verstandelijke ontwikkeling 5.4.1 Omgaan met eigen kunnen Wij willen een speel/leefomgeving creëren die voor kinderen veilig, warm maar ook leerzaam is. Er moet voor een kind genoeg te doen zijn en voldoende uitdaging . We bieden speelgoed/materialen aan die afgestemd zijn voor verschillende leeftijdsgroepen en daarom ook op verschillende verstandelijke ontwikkelingen. Immers, het ene kind van 4 jaar heeft soms nog niet dezelfde verstandelijke ontwikkeling als de andere 4 jarige. Maar dat geldt natuurlijk niet alleen voor het aanbieden van verschillende speelmaterialen, maar ook voor het zingen van liedjes, samen lezen, voorlezen van een boek, kleuren, puzzelen en een spelletje doen. We stimuleren het kind op de sport BSO mee te doen met het sport en spel aanbod, wanneer wij merken dat het sport en spel aanbod niet aansluit op het kind omdat hij of zij mogelijk liever in de huishoek bijv. zou gaan spelen of gaan puzzelen dan overleggen wij met ouders of de reguliere BSO een fijnere plek zou kunnen zijn voor het kind.
5.4.2 Normen en waarden We vinden het zeer belangrijk dat we elkaar allemaal met respect behandelen. We gaan voorzichtig om met elkaars eigendommen ( iets dat van thuis is meegenomen bijv.) Elkaar pijn doen, fysiek of pesten zullen wij ook niet tolereren. Ook gaan wij liefdevol om met onze omgeving, dat geldt voor zowel binnen als buiten, dus doen we dieren geen pijn en respecteren we de natuur. We vinden het belangrijk dat er zorgvuldig wordt omgesprongen met speelgoed, spel –en leermaterialen, want zo hebben we er allemaal lang plezier van. Deze regels hangen nauw samen met de waarden en normen en iedereen hanteert die vaak weer anders, maar we vinden het belangrijk om met elkaar op één lijn te zitten. Zo weet iedereen waar hij aan toe is en ontstaat er zo min mogelijk onenigheid.
5.4.3 Taal- en spraakontwikkeling Ook op de BSO besteden we aandacht aan de taal ontwikkeling. Ook hier hebben we rust momenten waarin we een boekje voorlezen, liedjes zingen en luisteren naar muziek. Taalgebruik is de basis om goed te kunnen communiceren. Als kinderen goed hun emoties en behoeften onder woorden kunnen brengen, kunnen wij hen beter begrijpen en helpen. Nog niet voor alle kinderen is het duidelijk hoe zij zich kunnen uiten. We zullen het kind stimuleren te zeggen wat hij bedoelt, zichzelf te verduidelijken als het voor ons niet helder is wat er is gebeurd of wat het kind wil. Als een kind niet de juiste woorden gebruikt en / of de klanken of letters niet juist uitspreekt zullen wij het kind corrigeren door bijv.: Wat wil je hebben, een toetje ?? Of wil je een koekje ? Allochtone kinderen laten we wat vaker woordjes nazeggen als zij nog problemen hebben met de Nederlandse taal, we doen dit op een speelse manier, herhalen en goed articuleren is dan belangrijk. De voertaal op 't Zandkasteel is Nederlands, maar als een kindje thuis tweetalig wordt opgevoed is dat geen probleem. Alle leidsters spreken redelijk Engels en Duits.
5.4.4 Muzikale ontwikkeling We vinden het erg leuk en belangrijk dat kinderen in aanraking komen met muziek. Muziek schept vaak een bepaalde sfeer. We vinden het niet nodig om uw kind een muzikale vaardigheid te leren, maar we brengen het als een soort kennismaking met muziek. Samen zingen we liedjes, uit een boek of met de cd. Ook vinden we het leuk als het kind muziek meebrengt van thuis. Vaak zingen we liedjes die aansluiten bij een bepaalde periode, bijv. sinterklaas, kerst etc. Ook laten we de kinderen kennismaken met muziekinstrumenten zoals bijv. sambaballen, trommels, toeters etc. Ze hoeven niet altijd uitbundig mee te zingen, want luisteren is net zo belangrijk.
5.4.5 Eigen initiatief en keuzes We vinden het belangrijk om aandacht te schenken in het nemen van initiatief en keuzes. Het ontwikkelt de zelfstandigheid en individualiteit. De kinderen leren dat ze een eigen mening hebben en daar mogen ze voor uitkomen. Het kind leert zichzelf beter kennen en we vinden dat een kind best eens fouten mag maken, want daar leert hij van. Als een kind bijv. een puzzel wil maken dat boven zijn niveau is, laten we het kind dit toch proberen. We helpen het kind eventueel en moedigen hem aan. We kunnen de puzzel samen maken en anders zoeken we een iets makkelijkere puzzel, zodat zijn vertrouwen in zichzelf blijft. We vinden het belangrijk dat kinderen zelf contacten leggen met vriendjes en vriendinnetjes. Bij samenspel zelf hun conflicten op lossen en als dit niet lukt, hulp vragen aan de leidster. Als een kind moeite heeft met eigen keuzes maken, zullen wij het stimuleren door meerdere activiteiten aan te bieden en waaruit een kind zijn eigen keuze kan maken.
5.4.6 Een eigen identiteit Op de BSO is het belangrijk dat een kind zijn eigen identiteit kan ontwikkelen en ontdekken. Eigen keuzes maken staat hierbij centraal. We vinden het belangrijk dat een kind leert op te komen voor zichzelf en stimuleren het zelfstandig keuzes maken. Kinderen op de BSO worden zich steeds sterker bewust van zichzelf, hun behoeften en gevoelens. Ze willen daar op eigen wijze uitdrukking aan geven en willen zich ook meten met anderen. Dit leerproces kunnen we aangeven als ‘het ontwikkelen van hun eigen identiteit’’. Wij zijn ervoor om de kinderen hierin de ruimte te geven en te sturen waar het nodig is.
5.5 Hygiëne en veiligheid De hygiëne en veiligheid van 't Zandkasteel zijn in overeenstemming met de eisen die door de GGD en de brandweer worden gesteld. Te allen tijde zijn er pedagogisch medewerkers in het kindercentrum aanwezig die geschoold zijn en in het bezit zijn van een diploma (kinder)EHBO en een diploma bedrijfshulpverlening. Bij 't Zandkasteel wordt gebruik gemaakt van een ontruimingsplan dat meerdere malen wordt herhaald. De locatie wordt iedere dag schoongemaakt door de Multitreffer. We vinden het ook belangrijk dat de pedagogisch medewerker, maar ook eventuele stagiaires er fris en verzorgd uitzien. We zijn immers een voorbeeld voor de kinderen. Ook vinden we het belangrijk dat kinderen eens lekker vies mogen worden en mogen knoeien ( met bijv. zand en water). We willen u aanraden kleding bij uw kind aan te trekken dat tegen een stootje kan en waarvan het niet erg is als er een vlekje op komt. Tijdens het sporten moeten de kinderen sportkleding dragen dus mogen ze hun gymtas meenemen van school.
5.5 a Voedsel bereiding We werken op t Zandkasteel met een protocol voedsel bereiding volgens de richtlijnen van het RIVM. Hierin staan de HACCP normen beschreven.
6 Werkwijze 6.1 Groepssamenstelling Binnen de BSO worden maximaal 22 kinderen in de leeftijd van 4-12 jaar opgevangen, dit is geregistreerd in het Landelijk Register Kinderopvang. We werken met een basisgroep van maximaal 22 kinderen per dag in de leeftijd van 4-12 jaar. Deze groep wordt geleid door twee gediplomeerde pedagogisch medewerkers. Tijdens de indeling van de groepen en het inzetten van de gediplomeerde pedagogisch medewerkers houden wij rekening met de kind /leidster ratio die door de Wet kinderopvang is vastgesteld. Op maandag en de donderdag 1 basisgroep. Er kan gekozen worden om de gehele groep te verplaatsen of na akkoord van de ouder een kind apart. Hiervoor tekenen de ouders een formulier en wordt er geëvalueerd. Er wordt altijd gebruik gemaakt van de rekentool van het ministerie, om de kind leidster ratio te bepalen. Het is mogelijk dat er ter ondersteuning een stagiaire van Sport en Beweging ( in het bezit van VOG) wordt ingezet. Zij worden boventallig ingezet en zijn zo een helpende hand voor de beroepskrachten, dit verhoogt in ons oogpunt de kwaliteit.
Het gezamenlijk opvangen van 4 tot 12 jaar heeft een aantal voordelen: • Jonge kinderen kunnen worden gestimuleerd in hun spel door oudere kinderen. • Oudere kinderen kunnen hun zorgzaamheid ontwikkelen voor jongere kinderen. • De kinderen kunnen gedurende de hele opvangperiode in dezelfde groep blijven • Kinderen uit 1 gezin kunnen bij elkaar in de groep.
Er zijn ook nadelen aan leeftijdsverschil. De jonge kinderen kunnen het spel van de oudere kinderen storen of de oudere kinderen kunnen te overheersend zijn in de groep. De pedagogisch medewerkers zorgen er voor dat iedereen binnen de groep voldoende ruimte krijgt. De kinderen van de BSO krijgen de gelegenheid om te kiezen wat ze willen doen.
Bij het verlaten van de accommodatie hebben de pedagogisch medewerkers een presentielijst mee ter controle en een telefoon in geval van calamiteiten. Het is wenselijk om een uitstapje buiten het terrein te maken met 2 beroepskrachten of 1 beroepskracht en een stagiaire.
De sport BSO is geopend op maandag en donderdag van 14 uur tot 17.30. De kinderen die er om 17.30 nog zijn worden opgevangen op de reguliere BSO op de locatie Willem 't Hartplein.
6.1.1 Mentorschap De mentor: Op de BSO wordt gewerkt met mentoren. Dit zijn vaste pedagogisch medewerkers op de groep, die verantwoordelijk zijn voor het observeren en bijhouden van de ontwikkeling en het welbevinden van een aantal kinderen. Kinderen worden in een basisgroep geplaatst met vaste pedagogisch medewerkers, zodat zij met elkaar vertrouwd kunnen raken en een band op kunnen bouwen. Een kind weet op de dag, dat hij of zij op de opvang is, welke pedagogisch medewerker zijn aanspreekpunt is. Voor kinderen en ouders is het zichtbaar wie zijn/haar mentor is.
Deze mentor heeft de volgende specifieke taken: · De mentor is het aanspreekpunt voor alle vragen en opmerkingen over het kind en zijn of haar ontwikkeling. De algemene dagelijkse overdrachtszaken kunnen natuurlijk gewoon met alle pedagogisch medewerkers van de betreffende dag worden besproken. · De mentor houdt de ontwikkeling en welbevinden van het kind in de gaten. De eventuele gesprekken die hieruit voortkomen worden door de betreffende mentor gevoerd. .
Oudergesprekken zijn op aanvraag door ouders of mentor.
· De mentor houdt in de gaten of het kind zich goed lijkt te voelen of misschien juist wat minder en doet daar eventueel iets mee. Zo kan de mentor het kind wat extra aandacht geven, advies vragen bij haar collega’s of overleggen met de ouders.
· Als het kind stopt met de buitenschoolse opvang, dan zal de mentor een eindgesprek met ouders/verzorgers houden wanneer daar behoefte aan is en het afscheid regelen. Verder houdt de mentor de verjaardagen van de mentorkinderen in de gaten. Een kind krijgt als mentor een pedagogisch medewerker die het kind het meest meemaakt op de groep. Daarnaast wordt er ook gekeken naar een ‘klik’. Op deze manier kan het kind een band opbouwen met zijn/haar mentor. Het is niet de bedoeling dat kinderen alleen activiteiten met hun mentor doen, want dat zou de mogelijkheden van de BSO voor de kinderen beperken.
6.2 Dagprogramma
14.00 uur De kinderen worden door de pedagogisch medewerker(s) uit school gehaald. 14.15 uur Water/thee drinken met fruit en naar behoefte een broodje 14.30 uur Sport en Spel activiteiten 16.30 uur Iets drinken en een crackertje 17.00 uur -17.30 uur De kinderen worden opgehaald, tussen ouders en pedagogisch medewerker(s) is er overdracht. 17.30-18.00 uur . De kinderen die tot 18 uur opvang hebben, gaan gezamenlijk met de pedagogisch medewerker(s) naar de regulier BSO locatie aan Willem 't Hartplein. En sluiten daar de dag af.
6.3 Huisregels van 't Zandkasteel
Brengen en halen - SPORT BSO 't Zandkasteel is geopend vanaf 14.00 uur. - SPORT BSO 't Zandkasteel sluit om 17.30 uur haar deuren. Van 17.30 tot 18.00 uur worden de kinderen opgevangen op onze BSO locatie Willem 't Hartplein.
- U zult begrijpen dat wij het moeten weten als uw kind(eren) door iemand anders wordt opgehaald. Anders kunnen we uw kind niet meegeven. - SPORT BSO 't Zandkasteel is 40 weken per jaar geopend op maandag en donderdag van 14.00 uur tot 17.30 uur, ( in vakantie wordt gekeken of er voldoende vraag is ) behalve op algemeen erkende feestdagen. - Bij het betreden van het pand dient u slofjes over de schoenen aan te trekken. De slofjes vindt u bij de entree. Dit vanuit hygiënisch oogpunt.
Wennen Samen met u en de pedagogisch medewerker worden afspraken gemaakt over het wennen van uw kind. Samen met uw kind komt u een keer de sfeer proeven op de sport BSO. Vervolgens wordt een afspraak gemaakt om uw kind een keer te brengen voor een wenmiddag. Uw kind kan kiezen naast welke pedagogisch medewerker hij wil zitten of naast welk kindje. Wanneer het kindje nieuw is op de groep doen we een voorstel rondje en laten we zien waar alles te vinden is en bespreken we de regels van de sport BSO. De eerste weken ondersteunen we het kind extra en begeleiden hem /haar in het maken van vriendschappen en het vinden van een ritme. Voeding en verzorging - Wij zorgen voor de voedingsmiddelen, zoals vers fruit, drinken etc.
- We houden rekening met voedingsschema’s met betrekking tot allergieën, diëten en /of geloofsovertuiging. Kleding -
- Zorg dat uw kind altijd sport kleding mee heeft en juist schoeisel voor de sport activiteiten waarin ze lekker kunnen bewegen en spelen. - Het is handig als in de kleding de naam van uw kind staat. - In verband met veiligheid raden wij aan geen kleding met touwtjes te gebruiken. - U kunt een setje kleding in de tas van uw kind doen, zodat wij zo nodig schone kleding aan kunnen doen.
Ziekten en vaccinaties
- Als uw kind ziek is houdt u het natuurlijk thuis. Als u twijfelt kunt u overleggen met de pedagogisch medewerkers. Graag willen wij zo spoedig mogelijk weten als uw kind ziek is en niet kan komen. Ook is het voor ons van belang om te weten of het een besmettelijke ziekte betreft, zodat we eventuele maatregelen kunnen nemen.
- Als uw kind ziek wordt tijdens zijn verblijf op de sport BSO zullen wij contact met u opnemen en overleggen. In geval van nood zullen wij naar huisarts Dr. de Boer of de dienstdoende huisarts gaan. - Indien uw kind niet helemaal fit is of is geweest, vinden wij het prettig als u gedurende de dag een keer contact opneemt om het welzijn van uw kind te bespreken. Afwezigheid van uw kind - Als uw kind door omstandigheden afwezig is door bijv. ziekte, feest, op vakantie, willen wij dat zo spoedig mogelijk weten. U kunt dit doorgeven in Niokids of e-mailen. - Ruilen van dag of uw kind een extra dag brengen kan alleen in overleg met de leidinggevenden. U kunt een ruilverzoek indienen via het administratieprogramma Niokids of via de e-mail. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan.
6.4 Activiteiten Tijdens de opvang van uw kind worden allerlei sport en spel activiteiten aangeboden. Er worden door de pedagogisch medewerkers groepsactiviteiten gepland en individuele activiteiten. Groepsactiviteiten zijn bijv. tikspellen, gezamenlijk eten en drinken, voetballen, dansen, teamsporten, liedjes zingen. Naast deze activiteiten zijn de kinderen vrij om te doen wat ze willen, individueel of met vriendjes of vriendinnetjes. Er zijn voldoende mogelijkheden op de BSO. Voor een rust moment is er de mogelijk tot het kleuren van een kleurplaat of het doen van een spelletje. We stimuleren het kind op de sport BSO mee te doen met het sport en spel aanbod, wanneer wij merken dat het sport en spel aanbod niet aansluit op het kind omdat hij of zij mogelijk liever in de huishoek bijv. zou gaan spelen of gaan puzzelen dan overleggen wij met ouders of de reguliere BSO een fijnere plek zou kunnen zijn voor het kind.
Tijdens vakantie periodes hebben we aanvullende activiteiten bijv. een dagje naar de dierentuin, speelparadijs, een bonte middag, zomerfeest, hierover ontvangt u wel eerst een email. U kunt ook een email ontvangen over meenemen van bijv. zwemkleding of laarsjes. Alle activiteiten die we ondernemen worden gefinancierd door 't Zandkasteel. We zorgen voor alle benodigdheden. We zorgen ervoor dat de kinderen altijd wat te doen hebben, maar let wel niets moet. Het kind moet het wel leuk vinden om bijv. de aangeboden sportactiviteit te doen. Een kind kan er altijd voor kiezen iets anders te gaan doen, mits dit wel in de dagindeling past en niet de andere kinderen stoort. Wel zal de leidster het kind stimuleren om met de groep geplande activiteit mee te doen. Uw kind mag, in overleg met de pedagogisch medewerker, iets van huis meebrengen, houd er wel rekening mee dat het stuk kan gaan en het de verantwoordelijkheid van het kind is.
7. Personeelsbeleid Iedere dag zijn er vaste, gediplomeerde leidsters op de groepen aanwezig. We willen ervoor zorgen dat de kinderen zoveel mogelijk dezelfde vertrouwde gezichten te zien krijgen. Kinderen en pedagogisch medewerkers bouwen een vertrouwensband op en weten wat ze van elkaar kunnen verwachten. De leidsters proberen door middel van scholing, cursussen, nieuws, internet en andere actualiteiten zo goed mogelijk op de hoogte te blijven van alle actuele zaken op het gebied van kinderopvang. Eventuele stagiaires worden ruim van te voren aan u voorgesteld door middel van een nieuwsbrief of op het prikbord. In de media hoort u veel over ‘4 ogen op de groep’, dit is voor de BSO niet aan de orde.
Wanneer een pedagogisch medewerkster alleen op de groep staat, is er altijd achterwacht van het KDV. Zij kunnen elkaar telefonisch bereiken. Op deze manier kunnen zij elkaar ondersteunen bij calamiteiten.
Een andere vorm van ondersteuning is de achterwacht van B. Kooij. Zij is altijd telefonisch bereikbaar en kan binnen 15 minuten aanwezig zijn en ingezet worden. Tevens wonen er twee of meerdere medewerkers in ‘t Zand en kunnen snel ter plaatse zijn.
7.1 Pedagogische medewerker in ontwikkeling Er kunnen beroepskrachten in opleiding en stagiaires formatief of boven formatief worden ingezet mits aan de randvoorwaarden wordt voldaan. Zoals verantwoorde kinderopvang en kwalitatief goede begeleiding. Bij goed functioneren van een stagiaire kunnen wij een arbeidscontract aangaan. De pedagogisch medewerker in ontwikkeling staat niet alleen op de groep en wordt begeleid door een gediplomeerde pedagogisch medewerker. De voortgang van de ontwikkeling van de stagiaire/pedagogisch medewerker in ontwikkeling wordt bijgehouden door de stagebegeleider en zo nodig wordt een plan van aanpak gemaakt. Bij formatieve inzet van de pedagogisch medewerker in ontwikkeling houden we hierbij rekening dat er maximaal de helft van de algehele bezetting in het kindercentrum is die dag, bijvoorbeeld van de 2 leidsters mag er dan 1 pedagogisch medewerker in ontwikkeling formatief worden ingezet.
7.2 Nieuw personeel Wanneer er nieuw personeel op de BSO start, hebben zij vooraf een rondleiding gekregen en zijn in het bezit van de protocollen welke wij gebruiken op de BSO. Gezondheid en veiligheid beleid, meldcode kinderopvang, ontruimingsprocedure, BHV regels en in het bezit van de juiste diploma's en in het bezit van een VOG. En gekoppeld aan de organisatie. Tevens heeft zij kennisgemaakt met de kinderen.
7.3 Vervoer Op de BSO kunnen in overleg kinderen opgehaald worden in omringende dorpen. Met een maximum van 10 kilometer. Hiervoor wordt extra personeel ingezet. Zij zijn niet ingepland op de groepen. Maar extra ingezet.
Organisatiebeleid
8.1 Inschrijving Bij de sport BSO is het mogelijk om opvang aan te vragen van 14.00 uur tot 17.30 uur. Tevens kan er in de vakantie opvang aangevraagd worden van 6.30 tot 18 .00 uur. Bij voldoende aanmelding voor de vakantie opvang zal de sport BSO open gaan. Naschool neemt u af per dagdeel, een dagdeel bij de BSO is minimaal 3 uur. Er zijn geen kosten verbonden aan het inschrijven van uw kind. Ook bieden we plaats aan kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. Het aantal plaatsen hiervoor hangt af van de zwaarte van de beperking. Belasting en draagkracht van de pedagogisch medewerker moeten in balans blijven. Als het voorkomt dat een kind niet in de groep past, storende en gevaarlijke situaties teweegbrengt, kunnen de kinderopvanghouders besluiten het kind de toelating te weigeren/ ontzeggen.
8.2 Opvangvormen
Sport BSO 't Zandkasteel biedt opvang aan in vaste vorm aan of in flexibele vorm.
8.2.1 Vaste opvang U krijgt een contract op basis van vaste uren berekend op 40 weken per jaar(enkel schoolweken). Daarnaast kunt u bij de inschrijving het aantal vakantieweken waarin de opvang gewenst is per jaar doorgeven. De vakantieweken worden berekend over de 12 maanden zodat u maandbedrag gelijk blijft. In het contract kunt u het aantal uur gemiddeld per maand inzien en het maandelijkse tarief.
8.2.2 Flexibele opvang U krijgt een contract op basis van nul uren. U krijgt via ons administratieprogramma Niokids een inlogcode. Daarmee vraagt u de opvang een maand van te voren bij ons aan. Vraagt u opvang aan binnen een maand dan wordt gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan. Het is mogelijk dat wij uw opvangaanvraag annuleren. Het factuur wordt in de eerste week van de maand gemaakt voor de desbetreffende maand waarin u de opvang heeft aangevraagd en staat dan klaar in Niokids.
8.3 Wijze van betalen Wij maken in overleg met de ouders gebruik van automatische incasso, natuurlijk ontvangt u iedere maand een gespecificeerde factuur. Het factuur kunt u inzien bij ons administratieprogramma Niokids. Tevens wordt het factuur ook gemaild. Bij inschrijving van uw kind krijgt u een contract tot 4 jaar na geboortedatum of bij BSO tot 12 jaar na geboortedatum. Na ondertekening daarvan betaalt u één maand vooruit bij de vaste opvang. Daarna is het iedere maand op de 3de dat uw bedrag wordt afgeschreven, u betaalt dan +/-8 dagen vooruit. Bij flexibele opvang betaalt u voor de desbetreffende maand voor de 3de van de maand. Er geldt een opzegtermijn van 1 maand voor de eerste van de maand bij beëindiging van een contract tussentijds.
8.4 Annuleren van de opvang Bij annulering van de opvang worden de oorspronkelijke reserveringen in rekening gebracht. U kunt in Niokids annuleren, bij de leidsters of de leidinggevende.
8.4.1 Annuleren bij vaste opvang Als u de gehele week annuleert dan telt dit als een vakantieweek.
8.4.2 Annuleren bij flexibele opvang Annuleren van uw reserveringen die reeds gefactureerd zijn, leiden niet tot vermindering in kosten. U kunt tot een maand van te voren reserveringen wijzigen en/of annuleren waarbij er geen kosten in rekening wordt gebracht.
8.5 Ruilen van dag Ruilen van dag kan alleen in overleg met de leidsters/leidinggevende of in Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan, de termijn waarbinnen geruild kan worden, is 2 weken.
8.6 Extra opvangdag(deel) U kunt zowel bij vaste als bij flexibele opvang een extra opvangdag(deel) aanvragen bij de leidinggevende of in Niokids. Er wordt dan gekeken of aan uw verzoek kan worden voldaan.
8.7 Regeling vakantieweken U kunt naast u contract wat gebaseerd is op 40 weken(enkel schoolweken) aangeven hoeveel weken opvang u nodig heeft per jaar. We verwerken dit in het contract en delen het door 12 maanden zodat uw maandbedrag gelijk blijft.
8.8 Niokids BSO 't Zandkasteel werkt met een administratieprogramma Niokids. Na de inschrijving van uw kind(eren), krijgt u inlog gegevens van dit programma per e-mail. In het programma kunt u zien wanneer uw kind(eren) ingepland is/zijn, kunt u een ruil aanvragen, opvangdagen annuleren, het factuur inzien en de jaaropgaaf kunt u hierin terugvinden. Wij helpen u graag bij problemen met het programma. Geeft u het gerust aan.
8.9 Afwijking van de kind-leidsterratio In afwijking van de kind-leidsterratio wordt gebruik gemaakt van de 3 uurs regeling ten tijde van hele dagopvang/vakantieopvang.
Er kan tijdens een kleine en korte activiteit afgeweken worden van de kind leidster ratio, dit bijvoorbeeld als er met buitenspelen op het buitenterrein van de BSO bijv. 12 kinderen buitenspelen met 1 leidster en 5 kinderen met 1 leidster binnen aan het knutselen zijn.
8.9.1 Drie uurs regeling Voor de sport BSO wordt er gebruik gemaakt van de drie uurs regeling , van 17.00 uur tot 17.30 uur op de maandag en de donderdag.
9 Ouderbeleid
9.1 Intake gesprekken Tijdens het intake/ kennismakingsgesprek geven we de ouders een kleine indruk van hoe er wordt gewerkt op 't Zandkasteel. We zorgen ervoor dat één van de leidsters van te voren met de ouders een datum en tijdstip afspreekt, zodat de leidster echt de tijd heeft om de ouders zo goed mogelijk te woord te staan. De ouders kunnen dan alles vragen en een rondleiding krijgen in en om de BSO. De ouders krijgen veel informatie dat zo duidelijk mogelijk wordt uitgelegd, ter ondersteuning kunnen ze het pedagogisch beleidsplan lezen op de site. Ook krijgen ouders dan een inschrijfformulier mee. Bij de definitieve inschrijving wordt er opnieuw een afspraak gemaakt. De ouders worden ontvangen in het kantoor en er wordt gesproken over: contract, betaling, bijzonderheden en nog eventuele onduidelijkheden. De leidsters van 't Zandkasteel werken met een map waarin alle gegevens van het kind worden verzameld ( inschrijfformulier) Wij willen zo goed mogelijk op de hoogte zijn van uw kind en willen opvang bieden die op één lijn staat als met de opvoeding thuis. Dit werkt voor alle partijen het beste.
9.2 Oudergesprekken Op verzoek van de ouders of van de leidsters kunnen er oudergesprekken plaatsvinden. Leidster en ouders maken een afspraak voor een gesprek. Dit gesprek vindt plaats op de BSO voor opening, dit ten behoeve van de privacy voor ouders en kind.
9.3 Info-avonden Minstens één keer per jaar zal er een informatieavond plaatsvinden. Dit zal gaan over de actuele stand van zaken wat betreft kinderopvang. Op verzoek van ouders of leidsters kan er een extra-avond worden georganiseerd, eventueel kan er een thema aan verbonden worden. Bijv. kinder EHBO.
9.4 Oudercommissie Volgens het modelreglement uitgegeven door Boink, MOgroep en de Branchevereniging Ondernemers in de Kinderopvang is er een oudercommissie aangesteld. De oudercommissie is belangrijk omdat zij de belangen behartigt van de kinderen en ouders en zij adviezen geven aan 't Zandkasteel met betrekking tot kwaliteit. De oudercommissie is divers samengesteld, van iedere leeftijdscategorie is er een ouder binnen de commissie vertegenwoordigd. Heeft u interesse om als ouder deel te nemen aan de oudercommissie dan kunt u dit aangeven bij Britta of Manon. Zij kunnen u informeren en in contact laten komen met de oudercommissie. Op de website onder het kopje oudercommissie vind u meer informatie en ziet u wie er in de oudercommissie zitten. De oudercommissie is gezamenlijk met de KDV 't Zandpaleis en BSO ‘t zandkasteel. We proberen te allen tijden een ouder in de commissie te hebben, waarvan een kind gebruik maakt van de sport BSO.
9.5 Medezeggenschapsraad Te allen tijden stellen wij de ouders in staat om mee te beslissen over een onderwerp.
10 Klachtenreglement We hopen dat ouders het met ons bespreken als ergens klachten over zijn en dat we er samen uitkomen. Een klacht kan schriftelijk in een gesloten envelop worden ingediend post adres; Keinsmerweg 2, 1756 AG t Zand. Vanaf 1 januari 2016 is er eén landelijke geschillencommissie kinderopvang en peuterspeelzalen, deze is in de plaats van de onafhankelijke klachtencommissies. ' t Zandkasteel is geregistreerd bij de geschillencommissie. In het LRKP wordt de registratie vermeld en de GGD controleert of de kinderopvangorganisatie is aangesloten. Ouders kunnen een geschil indienen bij de geschillencommissie Kinderopvang en Peuterspeelzalen als; - De kinderopvangorganisatie niet binnen zes weken heeft gereageerd op een schriftelijke klacht. - De ouders en de kinderopvangorganisatie het niet binnen 6 weken eens zijn geworden over de afhandeling van de klacht. - de kinderopvang geen adequate klachtenregeling heeft. Op www.degeschillencommissie.nl kunt u meer info lezen of een geschil indienen.
11 Privacyreglement De informatie die de ouders en de leidsters onderling uitwisselen, blijven onder hen. Wij, als leidsters, zullen zorgvuldig omgaan met de informatie die wij van u hebben gekregen en dit niet uitwisselen met derden. De persoonsgegevens van uw kind en u worden in een dossier bewaard, die alleen ter inzage is voor u en de leidsters. Dit dossier wordt bewaard in het kantoor in een afgesloten kast. We hebben een apart privacyreglement.
12. Beleid op digitaal communiceren Digitaal communiceren kun je doen d.m.v. facebook e.d. De medewerkers van 't Zandkasteel zetten geen foto's/filmpjes of andere werk gerelateerde informatie op internet, als de ouders hebben aangegeven dit niet te willen. Dit wordt genoteerd in de intake van uw kind. 't Zandkasteel heeft een pagina op facebook en een website, en zo nu en dan plaatsen we een nieuwtje. Geeft u het aan als u niet wilt dat uw kind(eren) op foto's op internet verschijnt.
13.Wet meldcode Beroepskrachten hebben een bijzondere verantwoordelijkheid voor de veiligheid van de kinderen en ouders met wie zij in hun werk te maken hebben. Zij zijn degenen die in actie moeten komen als er mogelijk sprake is van kindermishandeling of huiselijk geweld. Wij maken gebruik van de wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Kindermishandeling door beroepskrachten valt evenmin onder het bereik van het protocol op ‘t Zandkasteel en de Wet meldcode. Meer informatie kunt u opvragen bij de leiding van t Zandkasteel. Via de website veiligthuis.nl kunt u meer lezen over de werkwijze.
14.Verwijsindex Uit ervaring weten we wat een enorme ellende het kan opleveren als professionals niet van elkaars zorgen over jeugdigen op de hoogte zijn. Bij vrijwel alle gezinsdrama’s van de laatste jaren waren verschillende professionals betrokken, maar niemand had alle relevante informatie en niemand was de uiteindelijke verantwoordelijke voor het totaal. En de maatschappij zegt dan terecht, “hoe had dit kunnen gebeuren”, “konden de professionals niet gewoon de geboden hulp op elkaar afstemmen?” en “hadden we dit niet eerder kunnen oppakken”? Door het maken van afspraken met alle relevante ketenpartners is het mogelijk om deze jeugdigen, onder andere via de Verwijsindex, vroegtijdig in beeld te krijgen. Sluitende aanpak, en niet langs elkaar heen werken, begint bij het van elkaar weten en vervolgens vooral samenwerken. De Verwijsindex is daarmee niets meer dan een ondersteunend instrument voor professionals om bij zorgen de extra check te kunnen maken wie nog meer betrokken is. Doel van de Verwijsindex Noord-Holland is door tijdig de hobbels in ontwikkeling naar volwassenheid te signaleren, eerder de betrokkenen in beeld te hebben en sneller eenduidigheid in handelen na te streven. Dat gebeurt met behulp van een eenvoudig instrument, de Verwijsindex. Instanties geven tijdig in de Verwijsindex een signaal af wanneer zij vaststellen dat het opgroeien van de jeugdige met enige zorg verloopt (aan de hand van landelijk bepaalde meldcriteria). Het gaat enkel over het bericht DAT er zorgen zijn. In de Verwijsindex staat niet WAT de zorg dan is. Als blijkt dat er minimaal nog een signaal over dezelfde jeugdige is verstuurd, dan ontstaat er een match tussen de meldende instanties. Overigens zal alleen een match ontstaan tussen instanties die reeds een directe betrokkenheid hebben bij de jeugdige. De meldende instanties zoeken vervolgens contact met elkaar om de samenwerking ten behoeve van de gesignaleerde jeugdige te starten. Uiteraard zal in de samenwerking tussen de instanties alleen voor de samenwerking relevante informatie worden uitgewisseld om uiteindelijk te kunnen komen tot een sluitend aanbod. Uiteindelijk weet u het beste wat nodig is voor uw kind en zullen we de samenwerking tussen de reeds betrokken instanties met uw instemming en hulp inzetten. Ook wij stellen, net als u, altijd het belang van uw kind centraal. Meer informatie kunt u vinden op www.multisignaal.nl. Als er problemen thuis zijn kunnen ook adviezen gegeven worden door de leidsters naar instanties. Er kan ook overleg zijn tussen t Zandkasteel en instanties, dit enkel op uw goedkeuring en/of medeweten. Zijn er meerdere instanties betrokken dan lichten we u in als we een melding in de Verwijsindex gaan doen.
15.Protocollen Wij hebben alle protocollen via het RIVM. Via deze site bent u op de hoogte: http://www.rivm.nl/Zoeken?query=gezondheidsrisico%27s+in+een+kindercentrum. U kunt ook een specifiek protocol bij ons aanvragen.
16.Achterwacht regeling Er kan altijd gebruik gemaakt worden van de locatie aan de Keinsmerweg of aan Willem ‘t Hartplein, hier zijn meerdere collega’s aanwezig.
Op het moment dat er een leidster alleen in het pand is zijn Manon Duinmeijer en Britta Kooij bereikbaar en binnen 15 minuten aanwezig op t Zandkasteel. Tevens kan er altijd gebeld worden met een collega, waarvan 2 collega's woonachtig zijn in t Zand en minstens 3 collega’s met een kwartier in t Zand kunnen zijn.
18.Veiligheid en gezondheidsbeleid We werken met een veiligheid en gezondheid beleid. Het actuele veiligheid en gezondheid beleid kunt u inzien op de website onder het kopje veiligheid en gezondheidsbeleid.